Most kertelés és hosszabb bevezető nélkül leírjuk öt pontban, hogyan spórolhatsz több tízezer fortintot, néhány otthon is elvégezhető hasznos karbantartással. Így csökkentheted drasztikusan a szervizszámlát:
1., Rendszeresen mosd le a motorod, robogód! A technika tisztán tartása nemcsak a szemnek jó, hanem a rozsdának sem ad esélyt.
A kosz és a sár, mint egy szivacs magába szívja a levegő nedvesség tartalmát és elindul a korrózió. Ez mindenhol gondot okoz, de a vázra csatlakozó testpontok és más nem vízszigetelt pozitív csatlakozás korroziója ezek közül a legnagyobb. Ellenőrizd az akksi termináljainak csatlakozását és korroziáját. Mindig legyenek szorosak az akkumulátor terminálok csavarjai. Persze a szerviz is lemossa neked a motort, (anélkül hozzá se kezdenek a legtöbb munkához) de ugye világos, hogy ez nem lesz ingyen.
2., A láncot is rendszeresen tisztítsd és kend, csakúgy mint a bowdeneket. A koszos, poros, olajsáros láncon a kopások is fokozottan jelentkeznek, így a láncod, lánckerekeid élettartama is feleződhet, negyedelődhet. Megoldás: vegyél egy flaska Brigéciolt vagy profi lánctisztÍtó folyadékot és műanyag szőrű ecsettel gumikesztyűben takarítsd végig a láncot, lánckereket. A végén veresd le vízzel és töröld szárazra. A száraz, tiszta láncot kenjed Motul C5 lánckenő pasztával. A bowdenek kenésére használj motor olajat vagy szilikon spray-t.
3., Ne csak olajat és olajszűrőt cseréltess a szervizzel, hanem cseréltesd az összes üzemi folyadékot rendszeresen. (fékfolyadék, teleszkóp olaj, hűtőfolyadék, kardán olaj) Az öreg fékfolyadék forráspontja alacsonyabb ( felveszi a levegő nedvesség tartalmát), így komolyabb fékezéseknél akár fel is forrhat és beeshet a fékkar. Friss fékfolyadékkal sokkal jobb lesz a fék. A telóolajat is cseréltesd úgy 15000 kilométerenként, hogy a régi folyadékban felhalmozódott kopadék, ne dörzsölje smirgli módjára a szinterperselyeket és a telószárat. Sokkal tovább fogja bírni a teleszkóp szimmeringed is.
3., Ellenőrizd a fékbetéted állapotát, soha ne engedd, hogy vasra fusson a fékbetét. Ez a legdrágább, hiszen akkor nemcsak fékbetétet, hanem a tárcsát is cseréltetned kell. Ha kívülról nem látszik jól, mennyi "hús" van még a fékbetéten világíts be zseblámpával, vagy csavarozd le a féknyerget. A fékdugattyúkat nyugodtan le is tisztíthatod WD-40-be mártott ronggyal vagy fülpiszkálóval ezzel a fékdugattyúk mozgását könnyíted és nem mellesleg a fékkarmantyúk is tovább fognak tartani. FIGYELEM a féknyerg csavarjait nyomatékkulccsal húzd meg a gyártó által előírt nyomatékkal.
4., Rendszeresen ellenőrizd a guminyomást és a gumid kopását! Ez a biztonságod miatt fontos, mert a gumi az előírt nyomáson fog a legjobban tapadni és a motor kezelhetősége is gólokkal jobb.
5., Rakd csepptöltőre az akksit amikor nem használod a motort. Ehhez a legtöbbször ki sem kell szerelni az akksit csak rácsippented a töltő csipeszeit és kész. A töltő intelligens mikroprocesszorral vezérelt, úgyhogy rajta is hagyhatod, nem fog kárt tenni az akksiban. Sok motoros szeret kiegészítő világításokat, riasztókat beszerelni. EMLÉKEZTETŐ: ezek az új fogyasztók mind a motor töltési rendszerét és akkumulátorát fogják terhelni, mely a motor biztonságos működéséhez és nem "karácsonyfa" díszkivilágítására lett tervezve.
Ha macerás, nehezen hozzáférhető helyen van az akksid a motorban akkor szerelj be szivargyújtós adaptert, ezután már az ülést sem kell levenned, csak bedugod a töltő csatlakozóját az aljzatba és máris tölt. Csepptöltő használatával akár megötszörözheted az akksid élettartamát, tehát mindenképpen megtérülő beruházás. Riasztót használóknak különösen javasolt a csepptöltő használata, a riasztó állandó áramfelvétele miatt!
Mindenkinek jó karbantartást és balesetmentes motorozást, robogózást kívánunk!
További információk, profi motorszervíz itt: +36 1 3569 683