Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / BMW K 1300 R - Bajor bika

A szimmetria- és aszimmetriakedvelők két táborra osztják a világot. Kezdem gyanítani, hogy én az utóbbi csoportba tartozom, lévén a szinte tökéletesen szimmetrikus Brad Pitt nálam labdába sem rúg a felemásra sikeredett Johnny Depp mellett. A kutatók szerint a fajfenntartási ösztön miatt a szimmetrikust, azaz a hibátlant keressük. Ezzel szemben Japánban a tökéletességre való törekvést a szimmetria megtörésével jelenítik meg. A K1300R külseje ugyan erősen hasonlít 2005-ben bemutatott, 1200-as elődjére, még mindig döbbenetes hatást vált ki nézőközönségéből. Hogy szép vagy sem, folyamatos vita tárgya, és csak a két véglet létezik. Az aszimmetrikus jegyek között az első lámpatest épp csak a kezdet, felemás a műszerfal, egykarú a hátsó lengővilla, a blokk a jobb oldalon sokkal szélesebb a kiálló kuplungfedél miatt, de még a tanksapka sincs középen.

 

BMW K 1300 R

A BMW K szériája 25 éves. Az évforduló megünneplése remek alkalmat adott a család megújítására. Idén három gép, a túrás K1300GT, a fullidomos sportmotor, a K1300S és tesztpéldányunk, a csupasz K1300R lett még férfiasabb: lökettérfogatuk 1157 cm³-ről 1293 cm³-re duzzadt. A teherviselő elemként is funkcionáló, extrém módon, 55 fokban előredöntött állapotban beépített blokk hengereinek furata 1 mm-rel nőtt, míg a löket 5,3 mm-rel lett hosszabb. Első ránézésre elég furán hat, de előnye, hogy így igen alacsonyra tudták beépíteni, ezért maradt elég hely a 19 literes üzemanyagtanknak, a 10 literes légszűrőnek és a 46 mm-es injektorsornak. A plusz 136 cm³ – no meg egy csomó alkatrész áttervezése, optimalizálása – brutális változásokat hozott. Csúcsteljesítménye 10 egészséges ló erejével veri elődjét, ráadásul a teljesítménymaximumot 1000 1/min-mal hamarabb éri el. Egy naked motortól egészen elképesztő szám a 173 lóerő. (A 2007-es Honda Fireblade 172 LE-re volt hitelesítve!) A 140 Nm-es nyomatékhegy 8250 1/min-nél csúcsosodik. 2000 és 8000 között 10%-kal több nyomaték áll rendelkezésre, mint elődmodelljénél, 3000-es fordulaton már 100 Nm-rel tol! Az S-hez képest rövidebb áttétele miatt még brutálisabbnak hat a teljesítmény már alaphasználat esetén is – nem is kell a végleteket feszegetni –, mindez csodás hangtól kísérve. Az új, rövidebbre csapott (így is BMW-sen méretes) kipufogódob elé épített csappantyú a zajterhelés kordában tartásáért felelős, míg magasabb fordulaton élvezhető a mélyről előtörő hang. Egy kis kritika az új erőforrással szemben: magas fordulaton érezhető egy kis vibráció, nem bosszantó mértékű, de azért ott van. A fogyasztás kellemes meglepetés: a teszt alatt 5,6 litert tankoltam 100 km-re.
 
BMW K 1300 R

Az 1200-as ős kritizált váltója sokat finomodott. Alacsony fordulaton a kapcsolás ugyan elég zajos még mindig, de rövidebb úton jár a váltókar, és tesztmotorunk egy igazi meglepetést is rejtegetett: extralistája tartalmazta az annak idején a HP2 Sporton bemutatott elektronikus váltóasszisztenst. A váltókarra épített elektronika a pedál emelését érzékelve megszakítja a gyújtást, így gázvisszavétel és kuplunghasználat nélkül egészen finoman csusszan át a váltó a következő, magasabb fokozatba, miközben fordulatszámejtés nélkül egy mozdony erejével húz a motor. Használata kis megszokást is igényel, ha visszaengedjük a gázt, akkor nem működik a kapcsolás kuplungolás nélkül, miután ráéreztem, már nem győztem eleget használni. Borsay Szabolcs ugyan egy kicsit panaszkodott, szerinte a gyújtáslevétel ideje egy hangyányit hosszabb, mint kéne, ezért egykerekezés közben felváltáskor leejti az orrát a motor.

BMW K 1300 RA Duolever–Paralever párosítás már ötéves a BMW-nél. A megoldás előnye, hogy a villa csak minimálisat bólint fékezéskor, amikor a kanyarba befelé fékezünk, ennek köszönhetően sem a tengelytáv, sem a súlypont nem változik lényegesen. Szokni kell az tény, de ha sikerül ráállítani az agyat, akkor élvezni fogjuk másságát. Ezzel szemben a kardánnak egyszerűen nincs érezhető mellékhatása. Csak nagyon kellemes, hogy nem kell láncra, láncsprére meg szappanra költenünk. Az ESA (elektronikusan állítható futómű) is már a második, továbbfejlesztett változatánál tart. Ez fizetős extra, de aki a kényelem megszállottja, az értékelni fogja. Első lépés, hogy indulás előtt – járó motornál oldalsztenderen – beállítjuk az aktuális terhelésnek megfelelően, tehát hogy magunk, csomagokkal avagy másodmagunkkal indulunk-e útnak. A csillapítási értékeket már menet közben is állíthatjuk, komfort, normál és sport fokozatban. Általában a normál fokozat teljesen megfelelő volt, komfortba csak a rosszabb minőségű, hepehupás szakaszon váltottam. A kanyargós kergetőzésre a sport lenne ideális, de ahhoz sajnos a hazai utak minősége ritkán ad lehetőséget. A gombnyomásra ne drasztikus változásokra számítsunk, mindamellett érezhető a különbség az egyes fokozatok között.

A Roadster tengelytávja eddig sem volt rövid, most 1 mm-rel tovább növelte a BMW, amit a Duolever új alsó hosszlengőkara okoz, illetve meredekebb szögben áll az első villa. (61°-ról 60,4°-ra változott.) A szűkebb manőverekhez birkózni kell a K1300R-rel, de mégsem annyira fárasztó, hogy elvegye a kedvünket egy jó kanyargászástól, vagy kelletlen legyen a városi használata. A kormánylengés-csillapítót jól eldugták, az egyenes tartásában viszont észrevétlen segítsége jól jön. A futómű mellett a jó gumik is partnerek voltak a biztonságos úttartásban. A kerékcserélt tesztmotoron vadonatúj Pirelli Angel ST gumik őrködtek őrangyalként a tapadás felett. A BMW K1300R biztos lábakon áll akkor is, ha fékezni kell. Tesztmotorunkon az opcionális ABS rendszer legújabb inkarnációja alig érzékelhetően dolgozik.

Az EVO fékrendszer sajátossága, hogy az első fékkar használatával a hátsó fék is működésbe lép, miközben a hátsó fékpedálra lépve az függetlenül fékezi a hátsó féket. Az ABS-hez kapcsolható extra a kipörgésgátló, az ASC nyújtotta biztonság mellett a teszt során azt is élveztük, hogy kikapcsolható. A fémhálós fékcsövek alapból járnak.
 

A K1300R-en az általam legkedveltebb üléspozíció fogad. Minden kézre áll és van helyem bőven, kissé előredőlve markolom a széles kormányt. A könyököt szétvető, bulldogos testtartás a mozgalmas, városi közlekedési szituációknak kifejezetten kedvez. A tank felé elkeskenyedő, zselés töltetű ülésnek hála nem okoz gondot a biztonságos lábletétel, de igény szerint alacsonyabb ülés is rendelhető a BMW-hez – szerintem felesleges. A motor feltankolva 243 kiló, ami talán csak elsőre hangzik soknak, de az óriás csupaszok kategóriájában igencsak versenyképes. (A Suzuki B-King menetkészen 259 kg.) Kis gáz, és a tömeg már egyáltalán nem drámai. Szélvédelem hiányában a végsebesség itt lényegtelen, sokkal inkább fontos a nyomatékos alsó és középtartomány. Az erőforrás elemi erővel tol alulról, de a hirtelen gázmozdulatokra alacsony fordulaton kicsit bealszik a motor, mielőtt brutális erővel válaszol. Hihetetlen, de igaz: a BMW lecserélte védjegyének számító háromgombos irányjelző-kapcsoló rendszerét. Volt, hogy gyűlöltem, aztán megszoktam, most, hogy nincs, hiányzik. Ráadásul a cserealap se nem extravagáns, se nem kényelmes. Kesztyűben egyszerűen nem éreztem, hogy a rövid úton működő kapcsolónyelv kapcsolt-e, vagy sem, és erre nemcsak én panaszkodtam. Minduntalan a műszerfalra sandítottam, hogy villog-e a visszajelző.
 
BMW K 1300 R


A tesztmotor extráinak részét képezte a fedélzeti számítógép, amely kitölti adatokkal a méretes LCD kijelzőt. Az információáradat teljes, a hűtővíz hőmérséklete vagy a pontos idő mellett azt is leolvashatjuk az LCD-ről, hogy éppen hányadik fokozatban vagyunk vagy hogy az ESA-val milyen futóműbeállítást választottunk ki. A kilométer-számláló és a napi számláló természetes, emellett kiírja a tankban lévő üzemanyaggal megtehető távolságot, átlagsebességünket, az átlagfogyasztást, a guminyomást vagy hogy épp hány fok van. A rengeteg extra sajnos mind-mind növeli a motor amúgy sem alacsony, 4 118 000 Ft-os vételárát. Mire tesztmotorunk majdnem fullos felszereltségéhez eljutunk, épp túlszaladunk az 5 millión.



Összegzés:
A néhány napos teszt alatt mély és szenvedélyes kapcsolat alakult ki köztem és a melák német között. Brutális erő, jó futómű, furfangos külső és extrák garmadája. Ha nem is minden porcikája tökéletes, a szokásostól eltérő, zseniális ötletek értékelői higgadt nyugalommal könyvelik majd el vételárát.

forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/bmw_k_1300_r_teszt

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak gyöngyház fehér/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak  gyöngyház fehér/fekete
86.990 Ft 79.900 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér
86.990 Ft 79.900 Ft

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő
54.900 Ft

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér
37.990 Ft 29.900 Ft

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral
19.900 Ft 15.900 Ft

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak
124.900 Ft 99.999 Ft

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral (matt) nyitott bukósisak

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral  (matt) nyitott bukósisak
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak
89.900 Ft 75.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
52.990 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak
104.900 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák
25.900 Ft

Stylmartin Continental motoros bőrcsizma (antique red)

Stylmartin Continental  motoros bőrcsizma (antique red)
116.900 Ft 99.999 Ft

Stylmartin Jack café racer motoros cipő

Stylmartin Jack café racer motoros cipő
69.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak
94.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
174.900 Ft 174.900 Ft

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak
59.900 Ft 39.990 Ft

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)
62.990 Ft 44.990 Ft