Nyitvatartás

H-P 10 - 18 óráig, SZ 10 - 13 óráig

Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Milyen a jó bukósisak?

Mivel ma már nagyon sokféle bukósisakot lehet kapni, először is érdemes szűkítenünk a kört aszerint, hogy mire szeretnénk használni a sisakot. Sportmotorozás gyakori pályán motorozással, motoros túrázás, óriásrobogózás vegyes használattal, vagy esetleg csak városi robogózás? A biztonság a legfontosabb, de nem érdemes zárt karbon-kevlár versenysisakot venni egy 50-es robogóra, amit csak nyáron városban használunk, de a GSX1300 Hayabusa-ra sem jó választás egy 15 000 Ft-os, műanyag héjas sisak. Városi sisaknak érdemes nyitott bukót választani, aminek nagy a látótere és viszonylag kicsi a helyigénye, természetesen rendelkezzen biztonsági CE tanúsítvánnyal. A Hayabusa-hoz igen komoly kompozit anyagú, jó szélvédelemmel ellátott, zárt sisak dukál, amit viszont nem a legolcsóbb árkategóriában fogunk megtalálni.

Nagyjából négy fő szempont van, amit vásárlásnál érdemes figyelembe venni:

1. Biztonság, külső héj anyaga

2. Pontos méret és kényelem

3. Ár/érték arány

4. Dizájn, küllem, esztétika, Európa!

1. Biztonság, külső héj anyaga

Mivel a biztonság a legfontosabb, kezdjük a héjszerkezettel, melyből kétféle létezik: műanyag (polikarbonát) és kompozit. Készítenek lexan-ból is bukósisakokat, azonban a félreértések elkerülése végett tudnunk kell, hogy a lexan is polikarbonát, a minőségét tekintve az egyik legjobb.  

A kompozit sisakok biztonságosabbak és drágábbak, töréstesztjük jobb, súlyuk kisebb, mint a műanyag sisakoké.  Kompozit sisakokból sokféle létezik és minden gyár a saját receptúrájára esküszik, de általában üvegszál, karbonszál és műgyanta keverékéből állnak. Előállításuk munkaigényesebb és kevésbé automatizálható, mint a polikarbonát sisakoké, ezért drágábbak. Leginkább a versenysportban van jelentőségük, mert itt a szilárdság mellett a súly is nagyon számít.

A műanyag sisakok legnagyobb előnye az áruk mellett a strapabíróságuk, néhány kisebb leejtés nem okoz anyagszerkezeti elváltozást bennük, legfeljebb a fényezés sérül, ami ugyan csúnya, de attól még a sisak tovább használható.

A kompozit sisakok viszont érzékenyebbek a nagyobb magasságból történő leejtésre. Ha a fényezés alatti műgyanta réteg bereped, akkor cserélnünk kell őket, mert a következő ütést (amely történhet baleset során is) már csak 30%-kal gyengébben tudja elnyelni az anyag. Figyelem: baleset után, ahol a bukósisak betöltötte a szerepét, bármilyen anyagból is készült, a baleset nagyságától függetlenül le kell cserélni!

 

1. külső héj

                                                                                                      2. belső ütéselnyelő réteg (EPS)

                                                                                                      3. belső szellőző járatok

                                                                                                      4. belső bélés

                                                                                                      5. sisakplexi

                                                                                                      6. állszíj 

 

2. Pontos méret és kényelem

Mi, emberek nem vagyunk egyformák, így a fejünk formája is nagyon különböző.

Bukósisak vásárlásnál fontos szempont, hogy a sisak jól, hézagmentesen illeszkedjen a fejhez, mert baleset esetén egy pontatlanul illeszkedő bukósisak lényegesen kevesebbet véd, mint egy fixen, a fejen mindenhol pontosan felfekvő fejvédő. Motorozás során pedig a nagy sebesség okozta szélnyomás elfordíthatja, vagy az arcra passzírozhatja a nem megfelelő méretű sisakot, komoly balesetveszélyt okozva ezzel.

A túl szoros sisak pedig bizonyos helyeken nyomhat, így kellemetlen érzést kelthet, motorozáskor pedig ronthatja a koncentrációs képességet. 

A pontos méret megállapítása egyszerű, hátulról a tarkó felől megnyomva a felvett sisakot, a homlokunk és a sisak közé a mutatóujjunk csak nehezen férhet be. Segíthet a gyártók által megadott mérettáblázat, amely a fej kerületét adja meg méretként a fül fölött mérve cm-ben. Vannak ugyan kivételek, mint a gyermekméretek vagy az extrém nagyok, de íme, a leggyakoribb méretek: XS: 53-54 cm, S: 55-56 cm, M: 57-58 cm, L: 59-60 cm, XL: 61-62 cm.

Ha zárt sisakot próbálunk, akkor fontos, hogy az arcpárnák jól illeszkedjenek arcunkhoz, és a fejünkön jobbra-balra forgatva a sisakot, az ne mozduljon el 10-15 foknál jobban. A le-föl mozgatás nem mérvadó, mert a sisak alul nyitott, hiszen így tudjuk felvenni a fejünkre. A sisakbelső ergonómiája, belső kialakítása szintén kritikus, a vásárlást erősen befolyásoló tényező. Ha nem illeszkedik jól, vagy egyszerűen nem kényelmes (itt-ott nyom), keressünk inkább más típust. Ha azonban csak picit szoros, és a következő méret pedig már túl laza lenne, akkor érdemes a szorosabbat választani, mert a bélés idővel tágul, akár fél számot is tud engedni pár hét hordás után. Régebbi motorosok már tudják, hogy az öreg sisakokat általában nem a héj elöregedése miatt szokták lecserélni, hanem vagy a plexi karcos és már nem lehet a sisakhoz kapni, vagy a bélés annyira kitágult, esetleg elrongyolódott, hogy emiatt lötyög a sisak a fejen.

A belső bélésről is érdemes néhány szót ejteni: fontos, hogy jó nedvszívó képességű (pl. Coolmax), antiallergén és antibakteriális anyagból legyen. Itt is az európai gyártók által kifejlesztett higéniai előkezelő eljárások a piacvezetők: Silver-ion, Sanitized. Sok sisaknak ma már kivehető és mosható a bélése. Ez mindenképp előny, de hiába a kivehető bélés, ha a belső rész kezeletlen, rosszul szellőzik, beleizzadunk, büdösödik, netán kiütéseket kapunk tőle. Érdemes az üzletben rákérdezni a belső bélés higiéniai kezelésére. No name márkáknál ne várjunk ilyet.

Ez a video jól szemléteti, hogyan próbáljuk fel a sisakot.

3. Ár/érték arány

Ez talán a leginkább szubjektív kérdés, kinek mi a drága?

Az ár önmagában nem irányadó, hiszen hiába olcsó valami, ha nem kapunk érte semmit. Nagy vonalakban, akik valamelyik nagyobb márkára esküsznek, igazuk van, hiszen a patinás gyártók nagyon sokat fejlesztenek, tesztelnek, tervezőket, mérnököket fizetnek azért, hogy szebb és jobb legyen a termékük. Ezzel szemben a no name gyártók a trendek után mennek, másolnak, és nem fizetnek egy-egy új formáért, dizájnért, anyagért, ezért tudnak olcsóbbak lenni. Csodák nincsenek, minőséget innen ne várjunk.

Viszont az is igaz, hogy a magyar piacon a feltörekvő gyártók sem mindig ismertek, de akár régi európai gyárak termékeit sem mindig ismerjük, hiszen a mi piacunk csak a rendszerváltás óta nyitott és csak az azóta eltelt időben itthon megjelenő gyártók termékeit láttuk.  Ha nem ismerjük a márkát, olvassunk utána, kérdezzünk. Néha sokkal jobb ár/érték arányú terméket találunk így, mint a már gyökeret vert, ismert márkáknál, ahol az eltúlzott marketingköltségek miatt a termék ára túl magas.

Válasszunk szakboltokat, ott tanácsadást, komoly szakmai segítséget kapunk és nagy raktárkészletből válogathatunk. Kerüljük az olyan webáruházakat, amelyeknek a valóságban nincs üzletük, és csak egy telefonszám vagy e-mail cím szerepel elérhetőségként. A jogos garanciális igény ugyan kinél érvényesíthető ezeken a webhelyeken?

 

4. Dizájn, esztétika, minőség, Európa! 

Olaszországot nyugodtan mondhatjuk a motorozási kultúra bölcsőjének, rengeteg a kétkerekű, sok a gyártó és nagy a piac. Ráadásul a motorok társadalmi megítélése minden társadalmi rétegben és korosztályban pozitív.  Sisak tervezés és dizájn terén általában őket másolja a világ, ritkán tévednek az ízléses fényezésben és a színekben. Természetesen más országokban is tudnak kiváló sisakokat gyártani, de a dél-koreai vagy japán gyártók termékeire inkább a „technikai” jelző illik jobban, az áruk néha túlértékelt (drága nemzeti valuta, magas szállítási költségek, és a vámok miatt). A fokozódó globális versenyben a fogyasztó a pénzével szavaz. Ha európai termékeket vásárolunk, azzal a saját munkahelyeinkre szavazunk! A minőség felől pedig nyugodtak lehetünk: az Európai Unió a legkompetitívebb piac.

Hunyady András, Hunyady Péter

powerbike.hu

 

 

 

 

  kiemelt ajánlataink

Lábtakaró R082 Honda PCX 125 /150

Lábtakaró R082 Honda PCX 125 /150
36.900 Ft

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)
12.900 Ft

Premier Jet Vintage Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage Star 9BM   nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft 49.900 Ft

PMJ Café Racer férfi motoros farmer

PMJ Café Racer férfi motoros farmer
79.500 Ft 68.990 Ft

Stylmartin, Denver motoros csizma (vízálló)

Stylmartin, Denver motoros csizma (vízálló)
64.900 Ft 44.900 Ft

Premier Thesis U8 felnyitható motoros bukósisak (fényes fehér)

Premier Thesis U8 felnyitható motoros bukósisak (fényes fehér)
59.900 Ft 35.900 Ft

Premier Monza TO zárt motoros bukósisak

Premier Monza TO zárt motoros bukósisak
69.900 Ft 44.900 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
69.900 Ft 44.900 Ft

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)
69.900 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage OP9 BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage OP9 BM nyitott bukósisak
114.900 Ft 94.900 Ft

Premier Cool U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel
38.900 Ft 29.900 Ft

Premier COOL RDY17 nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier COOL RDY17 nyitott bukósisak napszemüveggel
49.900 Ft 29.900 Ft

Biondi lábtakaró 5536021 (Aprilia Scarabeo 50, 100 Vespa PX, LML De Luxe 125,150,Kymco People 50,125,150,250)

Biondi lábtakaró 5536021 (Aprilia Scarabeo 50, 100 Vespa PX, LML De Luxe 125,150,Kymco People 50,125,150,250)
29.900 Ft 22.900 Ft

Eladó Vespa ET4 125 Leader 2002-es évj.

Eladó Vespa ET4 125 Leader 2002-es évj.
419.000 Ft

Premier Jet Vintage VO nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage VO nyitott motoros bukósisak
69.900 Ft 39.900 Ft

Premier Phase QX9 zárt motoros bukósisak

Premier Phase QX9 zárt motoros bukósisak
47.900 Ft 29.900 Ft

Premier Touran DSO zárt motoros bukósisak (fényes fehér)

Premier Touran DSO zárt motoros bukósisak (fényes fehér)
84.900 Ft 39.900 Ft

Premier Mask Star Military BM nyitott motoros bukósisak

Premier Mask Star Military BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft 54.900 Ft

Premier Vangarde FL Chromed nyitott motoros bukósisak

Premier Vangarde FL Chromed nyitott motoros bukósisak
119.900 Ft 95.900 Ft

Premier Dragon EVO T9 zárt motoros bukósisak

Premier Dragon EVO T9 zárt motoros bukósisak
114.900 Ft 49.900 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
42.900 Ft 29.900 Ft

Premier Rocker SD92 nyitott bukósisak

Premier Rocker SD92 nyitott bukósisak
34.900 Ft 22.900 Ft

Premier Touran PXY zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Touran PXY zárt bukósisak napszemüveggel
84.900 Ft 39.900 Ft

Premier Delta RGY felnyitható sisak napszemüveggel

Premier Delta RGY felnyitható sisak napszemüveggel
79.900 Ft 64.900 Ft
;