Nyitvatartás

H-P 10 - 18 óráig, SZ 10 - 13 óráig

Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Milyen a jó bukósisak?

Mivel ma már nagyon sokféle bukósisakot lehet kapni, először is érdemes szűkítenünk a kört aszerint, hogy mire szeretnénk használni a sisakot. Sportmotorozás gyakori pályán motorozással, motoros túrázás, óriásrobogózás vegyes használattal, vagy esetleg csak városi robogózás? A biztonság a legfontosabb, de nem érdemes zárt karbon-kevlár versenysisakot venni egy 50-es robogóra, amit csak nyáron városban használunk, de a GSX1300 Hayabusa-ra sem jó választás egy 15 000 Ft-os, műanyag héjas sisak. Városi sisaknak érdemes nyitott bukót választani, aminek nagy a látótere és viszonylag kicsi a helyigénye, természetesen rendelkezzen biztonsági CE tanúsítvánnyal. A Hayabusa-hoz igen komoly kompozit anyagú, jó szélvédelemmel ellátott, zárt sisak dukál, amit viszont nem a legolcsóbb árkategóriában fogunk megtalálni.

Nagyjából négy fő szempont van, amit vásárlásnál érdemes figyelembe venni:

1. Biztonság, külső héj anyaga

2. Pontos méret és kényelem

3. Ár/érték arány

4. Dizájn, küllem, esztétika, Európa!

1. Biztonság, külső héj anyaga

Mivel a biztonság a legfontosabb, kezdjük a héjszerkezettel, melyből kétféle létezik: műanyag (polikarbonát) és kompozit. Készítenek lexan-ból is bukósisakokat, azonban a félreértések elkerülése végett tudnunk kell, hogy a lexan is polikarbonát, a minőségét tekintve az egyik legjobb.  

A kompozit sisakok biztonságosabbak és drágábbak, töréstesztjük jobb, súlyuk kisebb, mint a műanyag sisakoké.  Kompozit sisakokból sokféle létezik és minden gyár a saját receptúrájára esküszik, de általában üvegszál, karbonszál és műgyanta keverékéből állnak. Előállításuk munkaigényesebb és kevésbé automatizálható, mint a polikarbonát sisakoké, ezért drágábbak. Leginkább a versenysportban van jelentőségük, mert itt a szilárdság mellett a súly is nagyon számít.

A műanyag sisakok legnagyobb előnye az áruk mellett a strapabíróságuk, néhány kisebb leejtés nem okoz anyagszerkezeti elváltozást bennük, legfeljebb a fényezés sérül, ami ugyan csúnya, de attól még a sisak tovább használható.

A kompozit sisakok viszont érzékenyebbek a nagyobb magasságból történő leejtésre. Ha a fényezés alatti műgyanta réteg bereped, akkor cserélnünk kell őket, mert a következő ütést (amely történhet baleset során is) már csak 30%-kal gyengébben tudja elnyelni az anyag. Figyelem: baleset után, ahol a bukósisak betöltötte a szerepét, bármilyen anyagból is készült, a baleset nagyságától függetlenül le kell cserélni!

 

1. külső héj

                                                                                                      2. belső ütéselnyelő réteg (EPS)

                                                                                                      3. belső szellőző járatok

                                                                                                      4. belső bélés

                                                                                                      5. sisakplexi

                                                                                                      6. állszíj 

 

2. Pontos méret és kényelem

Mi, emberek nem vagyunk egyformák, így a fejünk formája is nagyon különböző.

Bukósisak vásárlásnál fontos szempont, hogy a sisak jól, hézagmentesen illeszkedjen a fejhez, mert baleset esetén egy pontatlanul illeszkedő bukósisak lényegesen kevesebbet véd, mint egy fixen, a fejen mindenhol pontosan felfekvő fejvédő. Motorozás során pedig a nagy sebesség okozta szélnyomás elfordíthatja, vagy az arcra passzírozhatja a nem megfelelő méretű sisakot, komoly balesetveszélyt okozva ezzel.

A túl szoros sisak pedig bizonyos helyeken nyomhat, így kellemetlen érzést kelthet, motorozáskor pedig ronthatja a koncentrációs képességet. 

A pontos méret megállapítása egyszerű, hátulról a tarkó felől megnyomva a felvett sisakot, a homlokunk és a sisak közé a mutatóujjunk csak nehezen férhet be. Segíthet a gyártók által megadott mérettáblázat, amely a fej kerületét adja meg méretként a fül fölött mérve cm-ben. Vannak ugyan kivételek, mint a gyermekméretek vagy az extrém nagyok, de íme, a leggyakoribb méretek: XS: 53-54 cm, S: 55-56 cm, M: 57-58 cm, L: 59-60 cm, XL: 61-62 cm.

Ha zárt sisakot próbálunk, akkor fontos, hogy az arcpárnák jól illeszkedjenek arcunkhoz, és a fejünkön jobbra-balra forgatva a sisakot, az ne mozduljon el 10-15 foknál jobban. A le-föl mozgatás nem mérvadó, mert a sisak alul nyitott, hiszen így tudjuk felvenni a fejünkre. A sisakbelső ergonómiája, belső kialakítása szintén kritikus, a vásárlást erősen befolyásoló tényező. Ha nem illeszkedik jól, vagy egyszerűen nem kényelmes (itt-ott nyom), keressünk inkább más típust. Ha azonban csak picit szoros, és a következő méret pedig már túl laza lenne, akkor érdemes a szorosabbat választani, mert a bélés idővel tágul, akár fél számot is tud engedni pár hét hordás után. Régebbi motorosok már tudják, hogy az öreg sisakokat általában nem a héj elöregedése miatt szokták lecserélni, hanem vagy a plexi karcos és már nem lehet a sisakhoz kapni, vagy a bélés annyira kitágult, esetleg elrongyolódott, hogy emiatt lötyög a sisak a fejen.

A belső bélésről is érdemes néhány szót ejteni: fontos, hogy jó nedvszívó képességű (pl. Coolmax), antiallergén és antibakteriális anyagból legyen. Itt is az európai gyártók által kifejlesztett higéniai előkezelő eljárások a piacvezetők: Silver-ion, Sanitized. Sok sisaknak ma már kivehető és mosható a bélése. Ez mindenképp előny, de hiába a kivehető bélés, ha a belső rész kezeletlen, rosszul szellőzik, beleizzadunk, büdösödik, netán kiütéseket kapunk tőle. Érdemes az üzletben rákérdezni a belső bélés higiéniai kezelésére. No name márkáknál ne várjunk ilyet.

Ez a video jól szemléteti, hogyan próbáljuk fel a sisakot.

3. Ár/érték arány

Ez talán a leginkább szubjektív kérdés, kinek mi a drága?

Az ár önmagában nem irányadó, hiszen hiába olcsó valami, ha nem kapunk érte semmit. Nagy vonalakban, akik valamelyik nagyobb márkára esküsznek, igazuk van, hiszen a patinás gyártók nagyon sokat fejlesztenek, tesztelnek, tervezőket, mérnököket fizetnek azért, hogy szebb és jobb legyen a termékük. Ezzel szemben a no name gyártók a trendek után mennek, másolnak, és nem fizetnek egy-egy új formáért, dizájnért, anyagért, ezért tudnak olcsóbbak lenni. Csodák nincsenek, minőséget innen ne várjunk.

Viszont az is igaz, hogy a magyar piacon a feltörekvő gyártók sem mindig ismertek, de akár régi európai gyárak termékeit sem mindig ismerjük, hiszen a mi piacunk csak a rendszerváltás óta nyitott és csak az azóta eltelt időben itthon megjelenő gyártók termékeit láttuk.  Ha nem ismerjük a márkát, olvassunk utána, kérdezzünk. Néha sokkal jobb ár/érték arányú terméket találunk így, mint a már gyökeret vert, ismert márkáknál, ahol az eltúlzott marketingköltségek miatt a termék ára túl magas.

Válasszunk szakboltokat, ott tanácsadást, komoly szakmai segítséget kapunk és nagy raktárkészletből válogathatunk. Kerüljük az olyan webáruházakat, amelyeknek a valóságban nincs üzletük, és csak egy telefonszám vagy e-mail cím szerepel elérhetőségként. A jogos garanciális igény ugyan kinél érvényesíthető ezeken a webhelyeken?

 

4. Dizájn, esztétika, minőség, Európa! 

Olaszországot nyugodtan mondhatjuk a motorozási kultúra bölcsőjének, rengeteg a kétkerekű, sok a gyártó és nagy a piac. Ráadásul a motorok társadalmi megítélése minden társadalmi rétegben és korosztályban pozitív.  Sisak tervezés és dizájn terén általában őket másolja a világ, ritkán tévednek az ízléses fényezésben és a színekben. Természetesen más országokban is tudnak kiváló sisakokat gyártani, de a dél-koreai vagy japán gyártók termékeire inkább a „technikai” jelző illik jobban, az áruk néha túlértékelt (drága nemzeti valuta, magas szállítási költségek, és a vámok miatt). A fokozódó globális versenyben a fogyasztó a pénzével szavaz. Ha európai termékeket vásárolunk, azzal a saját munkahelyeinkre szavazunk! A minőség felől pedig nyugodtak lehetünk: az Európai Unió a legkompetitívebb piac.

Hunyady András, Hunyady Péter

powerbike.hu

 

 

 

 

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)
12.900 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
64.900 Ft 48.500 Ft

PMJ Café Racer férfi motoros farmer

PMJ Café Racer férfi motoros farmer
79.500 Ft 67.500 Ft

Stylmartin Seattle EVO motoros, vízálló robogós cipő (bőr)

Stylmartin Seattle EVO motoros, vízálló robogós cipő (bőr)
59.900 Ft 54.900 Ft

Macna Silicum nyári motoros nadrág (szürke-fekete)

Macna Silicum nyári motoros nadrág (szürke-fekete)
39.900 Ft 19.900 Ft

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)
74.900 Ft 55.900 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt dohánybarna/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt dohánybarna/fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Facebook nyitott bukósisak (sárga)

Facebook nyitott bukósisak (sárga)
39.900 Ft 19.900 Ft

Facebook nyitott bukósisak (égszínkék)

Facebook nyitott bukósisak (égszínkék)
39.900 Ft 19.900 Ft

Premier Delta FLUO felnyitható bukósisak napszemüveggel (UV sárga)

Premier Delta FLUO felnyitható bukósisak napszemüveggel (UV sárga)
79.900 Ft 69.900 Ft

Baas BA35 akkumulátor töltő

Baas BA35 akkumulátor töltő
11.900 Ft 9.900 Ft

MACNA Silicum nyári motoros nadrág (fekete)

MACNA Silicum nyári motoros nadrág (fekete)
39.900 Ft 19.900 Ft

Stylmartin Iron, vízálló, bőr motoros, robogós cipő

Stylmartin Iron, vízálló, bőr motoros, robogós cipő
69.900 Ft 59.900 Ft

Five WFX3 téli vízálló motoros kesztyű

Five WFX3  téli vízálló motoros kesztyű
24.900 Ft 18.900 Ft

Ecooter E1S elektromos robogó

Ecooter E1S elektromos robogó
999.000 Ft 949.000 Ft

Facebook nyitott bukósisak (koral piros)

Facebook nyitott bukósisak (koral piros)
39.900 Ft 19.900 Ft

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)
69.900 Ft 55.900 Ft

SENA 3S-B Bluetooth sztereó kommunikációs szett nyitott vagy felnyitható állú sisakokhoz

SENA 3S-B Bluetooth sztereó kommunikációs szett nyitott vagy felnyitható állú sisakokhoz
34.900 Ft

CGM 130A Daytona nyitott bukósisak napszemüveggel, UV sárga

CGM 130A Daytona nyitott bukósisak napszemüveggel, UV sárga
39.900 Ft 29.900 Ft

Premier Monza MT2 zárt motoros bukósisak

Premier Monza MT2 zárt motoros bukósisak
69.900 Ft 64.900 Ft

Premier X-TRAIL MOY BM felnyitható Dual-Sport bukósisak napszemüveggel

Premier X-TRAIL MOY BM felnyitható Dual-Sport bukósisak napszemüveggel
94.900 Ft 79.900 Ft

Premier Rocker OR20 nyitott bukósisak

Premier Rocker OR20 nyitott bukósisak
44.900 Ft 34.900 Ft

Premier COOL RDY17 nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier COOL RDY17 nyitott bukósisak napszemüveggel
49.900 Ft 38.900 Ft

Premier Vyrus MP FLUO zárt bukósisak napszemüvggel

Premier Vyrus MP FLUO zárt bukósisak napszemüvggel
74.900 Ft 64.900 Ft
;