Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Hírek / Fékbetétek cseréje - Elég vastag?

Ha az utolsó őszi kirándulásnál a fék már csak tessék-lássék működött és tésztásnak érződött, akkor itt az ideje, hogy a téli szünetben nekilássunk az átvizsgálásának. 

feknyereg_2.JPG

 

A legfontosabbak
1.) A fékbetéteket mindig párosával és kerekenként cseréljük!
2.) Egy fékbetétkészlet általában tárcsánként két darabból áll. Csak egyes esetekben szerelnek kisméretű, egydarabos fékbetéteket, tehát fékdugattyúnként egy betétet – ezekből féknyergenként akár hat is lehet.
3.) Soha ne használjunk eltérő vastagságú, különböző életkorú vagy különböző gyártóktól származó fékbetéteket egy féknyeregben! Ez az első kerék dupla féktárcsájára is érvényes: jobb és bal oldalon csak azonos típusú, egyforma menetteljesítményű darabokat szabad alkalmazni.
4.) Ha a régi fékbetétek hátoldalára lyukacsos tárcsát, acél- vagy teflonlemezt szereltek, akkor ezeket letisztítva, ugyanabban a helyzetben kell az új betétekre rögzíteni. Ezek távol tartják a fékezéskor keletkező hő egy részét a fékdugattyúktól és ezáltal a fékfolyadéktól.

Jó tanács: ha nem akarunk eredeti fékbetétet használni, akkor először kérdezzük a márkakereskedőt, aki megfelelő információt tud adni az alkalmazható fékbetétekről. A Motorrevü tesztjei is segítséget adhatnak a választásban.

Az erősen elkoszolódott fékbetéteket, amelyeket ráadásul már rég nem vettünk igénybe, vagy éppen egy balesetes motorból származnak, szintén ki kell cserélni.

Bár a fékbetétek cseréjéhez a féknyerget általában nem kell kiszerelni, ajánlatos mégis megtenni, mivel a féknyereg belseje ilyenkorra már gyakran alapos tisztítást igényel.

 

Ötletek a tisztításhoz

A féknyerget és a tárcsát soha ne tisztítsuk olajjal vagy olajsprével, kizárólag speciális féktisztító anyaggal dolgozzunk! A féktisztító agresszív és ártalmas az egészségre, ezért mindig csak jól szellőző helyiségben használjuk! Ne dohányozzunk munka közben, ne spricceljük a bőrünkre vagy a szemünkbe, és kerüljük el gőzeinek belélegzését! A folyamat során a beszórandó féknyereg környezetét nagy felületen takarjuk le!

A féktisztítót takarékosan, célzottan alkalmazzuk! A szórófejet irányítsuk közvetlenül a megtisztítandó helyre, és röviden nyomjuk meg! Az alkatrészeket befújás után azonnal pucoljuk át! Ehhez nem szöszölő rongyot és egy kis kefét használjunk! A féknyerget ne fújjuk ki túlságosan nagy nyomású levegővel! Ha már egyáltalán ilyennel dolgozunk, akkor csak módjával és kizárólag célzottan alkalmazzuk, mert a fékpor ártalmas az egészségre!

 

 

A fékbetét cseréje

A motorkerékpárt állítsuk középtámaszra vagy bakoljuk fel biztonságosan! Figyelem: a fékkart soha ne húzzuk be, ha a féknyerget és/vagy a fékbetétet már kiszereltük! Ilyenkor ugyanis a dugattyúk akadálytalanul mozoghatnak, és csak nehezen tudjuk majd őket visszatuszkolni a féknyeregbe. Szerencsétlen esetben teljesen ki is csúszhatnak furatukból.

 

 

Ötlet: ha a régi fékbetéteket kivettük a féknyeregből, és a dugattyúk kissé kimozdultak, a nyerget gondosan tisztítsuk meg! A dugattyúkat csak ez után nyomjuk vissza a furatukba, hogy helyet csináljunk az új fékbetéteknek. 
 

1.) Fékbetétrögzítő csap (A): a fékbetéteket a féknyeregben egy csap tartja megfelelő pozícióban. Ezt egyszerűen bedugják vagy becsavarozzák, és minden esetben biztosítják az ellen, hogy magától kicsússzon vagy kicsavarodjon. Ezt a biztosítékot a rögzítőcsap kiszerelése előtt el kell távolítani. A biztosíték lehet egy pecek, amelyet csak ki kell húzni, egy hernyócsavar, amelyet ki kell csavarni vagy egy kis biztosítókorong, amelyet le kell húzni. A legjobb, ha új fékbetétek vásárlásakor rögtön új biztosítópecket vagy korongot is veszünk, mivel a régiek gyakran már kilazultak – a csavart ezzel szemben használhatjuk tovább.
2.) Ha a rögzítőcsap csak egyszerűen be van dugva, akkor óvatosan üssük ki a helyéről egy pöcökkel! A pöcköt helyezzük a rögzítőcsap közepére, és rövid, könnyű ütésekkel üssük ki a helyéről! Ha a csap csavaros, akkor csavarozzuk ki!
3.) A fékbetétet húzzuk ki a helyéről!

Fékbetét beszerelése
Figyelem: soha ne dugjunk a féknyeregbe éles vagy hegyes eszközt, pl. csavarhúzót, mert könnyen megsérthetjük vele a dugattyú felületét.

 

 

1.) Azért, hogy helyet csináljunk az új, vastag fékbetétnek, a régit újra toljuk bele a résbe, kézzel tartsunk neki ellen, hogy ezáltal a fékdugattyú visszanyomódjon a furatába. Ennek kézzel is sikerülnie kell, ne használjunk hozzá fogót vagy egyéb szerszámot! Amikor visszanyomjuk, a fékfolyadéktartályban megnő a folyadékszint, ezt kísérjük figyelemmel! Ha eléri a tartály peremét, akkor egy fecskendővel szívjunk le valamennyit a folyadékból.

Figyelem: a fékfolyadék agresszív és egészségre ártalmas, ezért ügyeljünk arra, hogy ne kerüljön a testünkre, de tartsuk távol lakkozott felületektől és műanyagoktól is! Dolgozzunk kesztyűben! A lecsöpögött folyadékot bő vízzel öblítsük le!
2.) Kenjünk egy kevés rézpasztát vagy speciális fékzsírt a hordozólemez hátoldalára, valamint a féknyereggel érintkező élekre!

 

 

3.) Ellenőrizzük, hogy a fékbetét rugója a féknyereg belsejében a megfelelő helyre került (D): feszesen kell ülnie, és a belekarcolt nyílnak (amennyiben van ilyen) a kerék forgási irányába kell mutatnia.
4.) A fékbetétet dugjuk bele a nyeregbe!
4.1.) Egyes esetekben a fékbetétek egy vagy mindkét oldalon egy horonyba csúsznak bele. Mindenképpen ügyeljünk arra, hogy a fékbetét a horonyban megfelelően a helyére kerüljön.

5.) A fékbetét rögzítőcsapját a külső furaton át dugjuk bele a féknyeregbe (ha a fékbetétrugó kívül a fékbetéten van: a nyílnak a menetirányba kell mutatnia). A csap menjen át a fékbetétek és a fékbetétrugók furatain, egészen a féknyereg másik oldaláig. Ha a csap csavaros, akkor csavarjuk be a helyére!
6.) Csavarjuk be a hernyócsavart és kontrázzuk le a rögzítőcsap fejénél, vagy dugjuk bele a biztosítópecket, vagy a korongot pattintsuk bele a horonyba!

 

 

7.) A fékkar pumpálásával építsük fel a nyomást a rendszerben, míg az új fékbetétek rásimulnak a tárcsára! Ellenőrizzük a fékfolyadékszintet, és töltsünk utána, ha szükséges (a specifikációt nézzük meg a kezelési kézikönyvben)! A fék csak egyértelműen érezhető nyomáspont esetén üzemkész!


A fékbetétek „bejáratása”
Az új fékbetéteket sohasem tehetjük ki már az első fékezéskor maximális terhelésnek, gondosan, érzéssel be kell járatnunk őket! A bejáratási időszak 100–150 kilométer. Ez alatt az idő alatt a féket nem szabad hosszabb ideig „csúsztatni”, fékezzünk röviden és határozottan!

A féket a „motor ellenében” sem szabad bejáratni, ez árt az új betéteknek: felületük felmelegszik és üvegesedik. Minden fékezés után igyekezzünk elegendő időt hagyni a fékbetéteknek arra, hogy kihűljenek!

Ha egy mód van rá, a bejáratási időszakban kerüljük a hosszú fékezéseket, ha azonban a forgalom miatt mégis erre kényszerülünk, akkor egy hosszabb, erőteljes fékezés után megálláskor azonnal engedjük fel a féket, ne tartsuk behúzva!

Kis idő elteltével a fék egyre jobban fog, az érzés megfelelően transzparenssé válik. Ilyenkor a fék már a megszokottak szerint használható.

 

forrás: http://www.motorrevu.hu/beszamolo/muhely_fekbetet_csere

 

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak gyöngyház fehér/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak  gyöngyház fehér/fekete
86.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér
86.990 Ft

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő
54.900 Ft

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér
37.990 Ft 29.900 Ft

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral
19.900 Ft 15.900 Ft

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak
124.900 Ft 99.999 Ft

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral (matt) nyitott bukósisak

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral  (matt) nyitott bukósisak
86.990 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak
89.900 Ft 75.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
86.990 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
52.990 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak
104.900 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Helmo Turbine nyitott bukósisak gyöngyház fehér

Helmo Turbine nyitott bukósisak gyöngyház fehér
55.900 Ft

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák
25.900 Ft

Stylmartin Continental motoros bőrcsizma (antique red)

Stylmartin Continental  motoros bőrcsizma (antique red)
116.900 Ft 99.999 Ft

Stylmartin Jack café racer motoros cipő

Stylmartin Jack café racer motoros cipő
69.900 Ft

Premier Devil Carbon zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Devil Carbon zárt bukósisak napszemüveggel
174.900 Ft 129.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak
94.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
174.900 Ft 174.900 Ft