Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Fékekről őszintén

Mitől jó, ha radiális? Lyuggatott vagy csipkés szélű tárcsa? Nagy varázslat a fém fékcső?

A motor megállításához szükséges fékerő előállítása régóta nem probléma – a mérnököket sokkal jobban foglalkoztatja, hogy olyan rendszereket tervezzenek, amik a legjobb visszajelzést adják, a legjobban adagolhatóak, illetve az egész harmóniában legyen a valódi fékezést végző alkatrésszel, a gumival. A másik kihívás, hogy a bármilyen motort bármilyen tempóról megállító fékerő egymás után sokszor, ugyanúgy előhívható legyen, még átlagos pilótával is.

A tárcsafékek először a repülőgépeken jelentek meg, az első tárcsafékes szériamotor pedig az 1969-es Honda CB750-en volt. Azóta sokat fejlődtek a fékek, de az alapelv változatlan (képen a Yamaha SR400 történelminek számító első tárcsaféke)
A tárcsafékek először a repülőgépeken jelentek meg, az első tárcsafékes szériamotor pedig az 1969-es Honda CB750-en volt. Azóta sokat fejlődtek a fékek, de az alapelv változatlan (képen a Yamaha SR400 történelminek számító első tárcsaféke)
 

Függetlenül attól, hogy dobfékről vagy tárcsafékről beszélünk, az elv mindegyiknél azonos: valamit odaszorítanak egy, a forgó kerékhez rögzített részhez, ami a mozgási energiát hővé alakítja. A fő különbség, hogy mit kezdenek a felszabaduló hővel. Dobfékkel egyre ritkábban találkozni, egy-két kiviteltől eltekintve már csak kismotoroknál és robogóknál használják, pedig nem egy elveszett dolog – legfőbb hátrányuk, hogy zárt térben történik a fékezés, és rossz a hőleadásuk. Ha kilyuggatjuk, a csapadék bekerül, és az rontja a fékhatást. A megoldást a környezet felé nyitott fékrendszer hozta el, vagyis a tárcsafék, ami közvetlenül érintkezik a hűs levegővel.

Kismotorokon és robogókon kívül már csak kevés helyen látni dobféket. Mivel fékezéskor a motor 75% az első tengelyre terhel, ezért felesleges a hátsó féket túlméretezni
Kismotorokon és robogókon kívül már csak kevés helyen látni dobféket. Mivel fékezéskor a motor 75% az első tengelyre terhel, ezért felesleges a hátsó féket túlméretezni

Legegyszerűbb tuning, ha jó helyen húzod

A fékerőt az erőkarok mérete határozza meg, ami nagyon szoros összefüggésben van a kézzel kifejtett erővel. Ezért ugyanakkora kézerővel nagyobb hatásfokot érhetünk el, ha a fékkar végét húzzuk. Minél nagyobb az erőkar, annál nagyobb a működtető erő, vagyis a fékhatás.

A másik fékerőnövelő trükk az áttételezés – bovdenes fékeknél ilyen minden olyan hely, ahol az erőkar egy csapon vagy tengelyen elfordul. Hidraulikus fékeknél a főfékhenger (a fékkar pumpája) és a munkahenger (féknyereg) belső átmérőjének arányaival módosíthatjuk ezt – ott is vannak határok, ha fent módosítjuk az áttételt, azonos fékhatáshoz kevesebb kézerő kell, de nagyobb utat kell bejárnia a fékkarnak, és előbb utóbb a markolatban meg fog ütközni.

Anyagismeret: tárcsák és betétek

A fentiekből kiderül, hogy az egész fékezésnek, lassulásnak a súrlódás az alapja. És éppen emiatt kulcsfontosságú, hogy az érintkező anyagok – a féktárcsa és a betét – legjobbak legyenek. Olyanoknak kell megfelelniük, hogy kellő ellenállásuk legyen egymáson, ellenálljanak a fellépő hőnek, ne kopjanak gyorsan, ne torzuljanak, ne égjenek össze. És ha lehet, se túl drága, se túl nehéz ne legyen.

A fékbetétek anyagát tekintve sokféle összetétel létezik – különböző célra, területre más és más variációkat kísérleteztek ki, amik gyártónként változnak. A leggyakoribb hozzávalók a sárgaréz, vörösréz, ólom, grafit, szén, kevlár, műgyanta és néhány titkos adalék, de kerül belel kevlár és aramid is. Ezeket aztán nagy hőmérsékleten és nyomáson préselik össze, és azokból a lapokból vágják ki a felhasználóhoz eljutó darabokat.

 
Dobfék fékpofái: egy zsír új és egy használt

A féktárcsák – a fékdobokhoz hasonlóan – jellemzően öntött vasból vagy korrózióálló acélból készülnek. Az anyagválasztás terén olyan szempontokat vesznek figyelembe, mint a hőmegtartás és hőleadás, a deformálódási hajlam, az előállítási költség vagy a tömeg – jelenleg az acél áll nyerésre, az öntöttvas csupán árban, hőelvezetésben és nedves fékhatásban tud jobb eredményeket felmutatni. És egy érdekesség: a fékbetét egyébként hőszigetelő feladatot is ellát a tárcsa és a nyereg között, emiatt érdemes még az előtt cserélni, hogy teljesen elkopna.

A gyilkos fékfolyadék

A hidraulikus fékrendszereket a tárcsafékek hívták életre, ugyanis ezekkel érhető el legjobban a féknyereg működtetéséhez szükséges kis elmozdulás és nagy nyomóerő. Egy időben voltak mechanikus tárcsafékek, de azok mind nehézkes, rosszul adagolható, mai szemmel nézve borzalmas szerkezetek – a Honda például próbálkozott vele, nem vált be.

Nem radiális, de az égvilágon semmi gond nem volt a Yamaha MT-07 fékével
Nem radiális, de az égvilágon semmi gond nem volt a Yamaha MT-07 fékével

A fékerőt a főfékhenger állítja elő – az a kis henger alakú valami, amit benyom a fékkar – és ezt az erőt továbbítja a fékfolyadék a féknyereghez, ami maga a munkahenger. Négyféle fékfolyadék kapható: DOT3, DOT4, DOT5 és DOT5.1 – ez az amerikai osztályozási rendszerből fakad. A DOT3 és 4 és 5.1 ásványiolaj alapú, az utóbbit kimondottan ABS-es fékrendszerekhez fejlesztették. A DOT5 szilikon alapú, és tilos keverni őket. A DOT3-4-5.1 fékfolyadékok megkötik a levegő páratartalmát, így felvizesednek, ezzel csökken a forráspontjuk. Az sem véletlen, hogy külön vizsgálják a száraz és nedves forráspontjukat, a nedves forráspontot 3,5% víztartalomnál mérik. Emiatt szükséges legalább kétéventecserélni, függetlenül a tényleges használat mértékétől.

Ne csak a motorolajat cseréld

Ne csak a motorolajat cseréld

Az, hogy meg tudj állni, legalább olyan fontos, mint hogy jól érezze magát a motorod.

A DOT5 fékfolyadék nem keveredik vízzel, az egyből a rendszer aljára, a forró részekhez keveredik, és gyorsan felforr, az így keletkező légbuborékok pedig összenyomhatók, ezért nagy fékezéseknél hamar puha, rugalmas érzetet fog adni a fék.

A fék hatékonyságának növelése

Fent már volt róla szó, mindenhol az erőkarok számítanak. A legalapabb fékhatásnövelő tényező a féktárcsa átmérőjének növelése. Minél messzebb van a tengelytől, annál jobb, gondoljunk csak a Buellek peremtárcsáira. Tehát minél nagyobb íven fog a nyereg, annál kevesebb erő kell a kerék megállításhoz. Plusz előnye, hogy a nagyobb féktárcsa jobban leadja a hőt.

Ilyen peremtárcsából egy is elég
Ilyen peremtárcsából egy is elég

Esőben kellemetlen, hogy a tárcsa is vizes, és azon elcsúszik a betét, először ki kell szorítani a vizet. Ilyen esetben az öntöttvas tárcsa a legjobb, annak porózus szerkezete ilyenkor ideális, de azonnal rozsdásodni kezd, szóval a mérsékelt a győzelem.

Tévhit, hogy a lyuggatott féktárcsa jobb esőben, sőt, pont ellenkezőleg hat: a furatok peremén megül a víz, ahelyett, hogy a fékbetét lesodorná. A lyukak lényege, hogy csökkentik a tömeget, a giroszkópikus hatást és a rugózatlan tömeget, vagyis jobb lesz a motor viselkedése. Nedves időben a legjobb a szinterbetét, amikben a fém részecskéknek köszönhetően nem teljesen sima a felülete, jobban kiszorítja a vizet, mint a hagyományos betétek - gondoljunk csak a slick gumikra, amik könnyen felúsznak.

Nem mindenki esküszik a lyuggatott féktárcsára, például a francia Beringer sem
Nem mindenki esküszik a lyuggatott féktárcsára, például a francia Beringer sem

Nagy tuning a fém fékcső?

A főfékhengert és a munkahengert összekötő fékcső fontos eleme a rendszernek. Ha a gumi csövek elöregednek, nyomásra tágulnak, ami felemészti a fékerő egy részét, emiatt szokta a szervizkönyv előírni a cseréjüket, amit viszont itthon többnyire mindenki figyelmen kívül hagy, pedig sok típus esetében 4 évente kéne új.

Sokszor csodát várnak a teflonos belsejű fémhálós csövektől - ezek annyit csinálnak, hogy a külső fémháló merev, nem tágul, így a fékerő ténylegesen a dugattyúkon landol, tehát ugrásszerűen javul a fékhatás (már ha a fékdugattyúk nincsenek beállva). Ahogyan sok őrületet, ezt is a versenysport hívta életre, ahol a fékerő adagolásán túl a biztonsági szempont sem elhanyagolható: egy esésnél nem szakadnak ki, és nem kenik végig a pályát a maró és csúszós fékfolyadékkal. Akkor okoz még nagyobb változást a fémhálós fékcső, ha a gumi cső már nagyon elöregedett,  a fékfolyadékot  ezer éve nem cserélték - olyankor a friss folyadékkal együtt már, valódi csodát művel.

Radiális vagy nem radiális

Nem új keletű mánia a radiális fék, viszont kevesek tudják, hogy ez pontosan mit is jelent. A radiális fékberendezés esetén két egységről beszélhetünk, amiből egyik a főfékhenger és a munkahenger. A radiális főfékhenger abban különbözik a hagyományostól, hogy a főfékhenger dugattyúja nem a kormánnyal párhuzamosan helyezkedik el, hanem a kormányra merőlegesen. Azért jó, mert a fékkar, mint erőkar ilyenkor úgy áll, hogy nagyobb erőt tudunk kifejteni vele, illetve így finomabban, pontosabban tudjuk adagolni a fékerőt. Ez hatalmas előny mindenhol. Ha módosítani akarjuk a gyári receptet, ez az a tuning, amit érdemes meglépni.

Radiális főfékhenger a Triumph Street Triple RX-en. A henger merőleges a kormányra
Radiális főfékhenger a Triumph Street Triple RX-en. A henger merőleges a kormányra

A radiálisan rögzített féknyereg utcai üzemben annyira nem fontos - a versenysportból indult, és igazából ott van létjogosultsága, utcai motoron szép, modern megoldás, de nem észrevehető a haszna.

Működési elvében nincs különbség a hagyományoshoz képest, ez egy felfogatási mód. Lényege, hogy a nyereg két felfogatási pontja egy olyan körön helyezkedik el, melynek középpontja az első kerék tengelye. Ez a felfogatás elsősorban azért vált szükségessé a versenymotoroknál, mert pályáktól függően kénytelenek voltak módosítani a féktárcsa átmérőjét, és ennél a megoldásnál elegendő beépíteni egy 2,5 mm-es távtartót a munkahenger és a teleszkópszár közé, így felszerelhető az 5 mm-rel nagyobb átmérőjű féktárcsa. Az utca motorosa viszont nem cserélgeti a különböző átmérőjű tárcsákat attól függően, hogy munkába megy, vagy a Mátrába.

Radiálisan rögzített féknyereg a BMW R 1200 R-en
Radiálisan rögzített féknyereg a BMW R 1200 R-en

A radiálisan rögzített nyereg másik haszna, hogy mind a két végére került rögzítési pont, így nem mozdul el a helyzetéből. Ráadásul emiatt a merevség miatt a fékbetétek egyenletesebben fekszenek a tárcsára, jobb a vezető kapcsolata, tisztább visszajelzést ad – amit a világ legjobb versenyzői biztosan nagyon értékelnek.

Másik modern okosítás a monoblok féknyereg, amiben szintén nincs nagy varázslat, a lényeg, hogy a nyerget egyetlen nagy szilárdságú alumínium- vagy magnéziumötvözet tömbből marják ki, így nagyon merev, az elmozdulásnak jobban ellenálló szerkezet lesz.

Jelenleg ez éppen a csúcs. Karbon-kerámia tárcsa, monoblok nyereg radiálisan rögzítve - látszanak a távtartók is, amiket az extra méretű tárcsa igényel. Ez viszont nem jár mindenkinek, ezt Andrea Iannone MotoGP Ducatiján fotóztam
Jelenleg ez éppen a csúcs. Karbon-kerámia tárcsa, monoblok nyereg radiálisan rögzítve - látszanak a távtartók is, amiket az extra méretű tárcsa igényel. Ez viszont nem jár mindenkinek, ezt Andrea Iannone MotoGP Ducatiján fotóztam

Ezek ugyanúgy úri huncutságok, mint a fordított teleszkópvilla: egy jól megtervezett, karbantartott és beállított hagyományos rendszer akár jobb is lehet, mint egy optika kedvéért legyártott, de belül silány elemekből álló modern darab. A vevő viszont igényli a modern, látványos megoldásokat, hát megkapják, még ha valós előnyük nem is származik belőle. Valós előnyt inkább az ABS jelent.

forrás:http://totalbike.hu/technika/2016/01/26/a_fektuning_alapjai/

(fém fékcső rész kiegészítve: Hunyady András)

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak gyöngyház fehér/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak  gyöngyház fehér/fekete
86.990 Ft 79.900 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér
86.990 Ft 79.900 Ft

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő
54.900 Ft

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér
37.990 Ft 29.900 Ft

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral
19.900 Ft 15.900 Ft

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak
124.900 Ft 99.999 Ft

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral (matt) nyitott bukósisak

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral  (matt) nyitott bukósisak
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak
89.900 Ft 75.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
52.990 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak
104.900 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák
25.900 Ft

Stylmartin Continental motoros bőrcsizma (antique red)

Stylmartin Continental  motoros bőrcsizma (antique red)
116.900 Ft 99.999 Ft

Stylmartin Jack café racer motoros cipő

Stylmartin Jack café racer motoros cipő
69.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak
94.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
174.900 Ft 174.900 Ft

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak
59.900 Ft 39.990 Ft

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)
62.990 Ft 44.990 Ft