Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Honda Pan European - az igazi túrázáshoz

Akár ötszáz kilométert is képesek megtenni két tankolás közt a Honda óriás túramotorjai. Csak legyen, aki ezt végigüli. Az 1989-ben, éppen Európa újraegyesülésekor bemutatott ST1100 Pan European (összeurópai) új irányvonalat indított el a japán márkánál, melyet a tizenegy évvel később debütáló utódon gondoltak tovább. 

Figyeljük meg, milyen beszélgetések zajlanak a Pan European-rajongók nemzetközi internetes fórumain. Nem ritka, hogy valaki a százezer kilométeres szerviz eseménytelenségével dicsekszik, mások európai körutazásaikról fecsegnek, melyet utasuk is nagyon élvezett, és van, aki újabb túrakiegészítők vásárlásán gondolkodik, hiszen a kényelem mindig fokozható.

Amikor a Honda 1989-ben bemutatta a Pan első generációját, lapunk is hosszú cikket közölt a forradalmi konstrukcióról. Ugyan a gyár ekkorra már több V4-es blokkal szerelt típust is készített, de az ST1100 még ezek közt is különlegesnek számított. Kompakt főtengelye a motor hossztengelyével párhuzamosan forog, így a kilencvenfokos szöget bezáró hengersorok szelepfedele szolidan kikandikál a méretes oldalidomok résein. Ez mára stíluselemmé nemesedett. Az öblös tank a nyereg alá nyúlik, a főtengely alá szerelték a váltót, a kuplung és a generátor pedig a forgattyús résszel ellentétes irányban forog, így a gázadáskor jelentkező billentő hatást szinte teljesen kiküszöbölik, és még a gép súlypontja is alacsonyra kerülhetett.

 

Motorok Honda ST1300 Pan European

Ugyan a hajtómű két helyen, a kuplung és a váltó, illetve a kardántengely kúpkereke és a csukló között is csillapítóelemmel küzd a kellemetlen terhelésváltási reakciók ellen, azért azokat nem sikerült teljesen kiszűrni. Az elsőgenerációs ST innovatív megoldásainak felsorolása ezzel nagyjából véget is ért.

A nagy testű túramotor első nemzedéke acél hídvázra épül, elöl süppedésgátlós teleszkópvilla, hátul hangolható központi rugóstag egyengeti az úthibákat. Az ezeregyes jól manőverezhető, pedig több mint háromszáz kiló.

A rekordhosszúságúra nyúlt gyártási periódus alatt kétszer változtattak az első Pan European felszereltségén. 1992-től felárért ABS-szel szerelték fel, melyhez kipörgésgátló, vagyis TCS is tartozott, 1996-ban pedig megkapta a CBS-nek nevezett, kombinált fékrendszert. A régebbi szériák generátora kisebb teljesítményű, az újabbaké nagyobb, de az alkatrészek csereszabatosak.

 
 
2002-ben debütált a megnövelt hengerűrtartalmú, befecskendezős motorral szerelt utód. Az ST1300X blokkjának súlypontja még lejjebb került, a hengerűrtartalom százhetvenhét köbcentinyi többletéhez papíron huszonhat, mérések szerint körülbelül tizennégy lóerőnyi többlet társul. Az aktuális Pan European formavilága feltűnőbb, idomfelületei nagyobbak és alapáron jár hozzá az elektromosan mozgatható szélvédő, amely tizenkilenc centimétert képes megtenni az alsó és felső végpont között. A vezető nyerge nem csak magasságában, de vízszintesen is állítható, vagyis a jelenlegi ST üléspozíciója minden helyzetben a laza vezetést szolgálja.

Szerencsére nem csak a motor lett erősebb, hanem a kétkerekű minden szerkezeti eleme is. A Honda utazó erődje most alumínium, zártszelvény hídvázra épül, melybe sajnos mereven építették be a blokkot, ami így hatezres fordulat fölött rezgéseket küld a pilóta felé. Amúgy efölé sem a régi, sem az új blokkot nem kell forgatni a lendületes haladáshoz.

 
Motorok Honda ST1300 Pan European

A sokak szerint könnyedén terelgethető új Pan első teleszkópja már 45 milliméter belsőcső-átmérőjű, így még teljesen megpakolt állapotban és utassal sem terhelődik túl, ha bonyolult a helyzet, gyors a kanyar, vagy ráz az út.

Sikertörténet? Igen. A két Pan European közös jellemzője, hogy modelltörténetüket nem tarkítják kínos részletek. Minden porcikájukat hosszú utazásokhoz fejlesztették, a két oldaldoboz szépen idomul a motor vonalvezetéséhez, ha pedig kevésnek bizonyul, lehet hozzá venni egy harmadikat. A motorblokkok várható élettartama legendásan hosszú. A régebbin fogasszíj és fogaskerekek hajtják a vezérműtengelyeket, a gyári szíj cseréje pedig csak százötvenezer kilométernél esedékes. Ezt egyébként a kilométer-számláló állásától függetlenül a görgőkkel együtt minden bizonytalan előéletű példányon ajánlatos lecserélni. Az új blokkot láncos vezérművel készítik, az nehezebben cserélhető, és extrém vezetési stílus esetén akár százezer kilométer után hangokat hallathat, bár ez nem tipikus.

Csupán egyetlen komoly észrevétel született a típus története során. Az újabb modell top case-zel felszerelve, magasra állított szélvédő esetén, sebes haladáskor kígyózni kezd a turbulenciák hatására, ezért két választásunk van. Vagy nem veszünk rá harmadik dobozt, vagy betartjuk az abban feltüntetett százharmincas sebességlimitet.

 
Motorok Honda ST1300 Pan European

Azért sem érdemes száguldozni, mert a Paneknél átlagos öt–hat liter körüli fogyasztás nagy tempónál érezhetően megemelkedik, akkor pedig odavész a félezer kilométeres hatótávolság.

Régi, kilencvenes évek elején gyártott Pan Europeant már 1,3 millióért találtunk az interneten. Ez százezer kilométert futott és nem voltak rajta az időközben megjelent biztonsági berendezések. Az új ára szinte az évjárattól és az ABS meglététől függetlenül kétmillió forintnál kezdődik, majd valahol három és félnél tetőzik. Az ezeregyesnél nézzük meg, hogy nem rozsdásodik-e a kipufogó és a lengővilla a négy évszakos használattól, sokat futott példányoknál ellenőrizzük a féktárcsák állapotát is, hiszen a nem gyári specifikációjú fékbetéteken lassanként megeszik őket. Érdemes ellenőrizni az abroncsokat is, mert sokan nem veszik figyelembe az ennél a motornál fontos súlyindexet és kisebb tengelyterheléshez méretezett abroncsokat szerelnek fel.

 
Motorok Honda ST1300 Pan EuropeanMotorok Honda ST1300 Pan European
 
Szinte csak az idomba integrált tükrök közösek a régi és a jelenlegi Pan Europeaneknél. Az ST1100 keskenyebb, műszerezettsége ma már átlagos, az ezerhármas viszont fedélzeti számítógépet és elektromos szélvédőt is kapott

Ha ez mind megvan, készüljünk fel arra, amit például Nagy-Britannia rendőrei már tudnak – a Pan European évtizedekig ugyanúgy menetkész marad, ha gondoskodnak róla.
 

Hogy megéri-e ST-t venni? Ha keveset használjuk, és rövid távokra, akkor nem a Honda Pan European a legjobb túramotor, ellenkező esetben nem csupán elsőrangú útitárs, de a motorkerékpárok közt az egyik legjobb befektetés is. 

forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/honda_st_1100_st_1300_pan_european_hasznaltmotor_teszt

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak gyöngyház fehér/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak  gyöngyház fehér/fekete
86.990 Ft 79.900 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér
86.990 Ft 79.900 Ft

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő
54.900 Ft

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér
37.990 Ft 29.900 Ft

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral
19.900 Ft 15.900 Ft

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak
124.900 Ft 99.999 Ft

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral (matt) nyitott bukósisak

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral  (matt) nyitott bukósisak
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak
89.900 Ft 75.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
86.990 Ft 79.900 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
52.990 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak
104.900 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák
25.900 Ft

Stylmartin Continental motoros bőrcsizma (antique red)

Stylmartin Continental  motoros bőrcsizma (antique red)
116.900 Ft 99.999 Ft

Stylmartin Jack café racer motoros cipő

Stylmartin Jack café racer motoros cipő
69.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak
94.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
174.900 Ft 174.900 Ft

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak

Premier Rocker OR19 BM nyitott bukósisak
59.900 Ft 39.990 Ft

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)

Premier Rocker Visor U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel (matt fekete)
62.990 Ft 44.990 Ft