Nyitvatartás

H-P 10 - 18 óráig, SZ 10 - 13 óráig

Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Hírek / A VÉDA rendszer és az objektív felelősség témája

Folytatva a múltkori gyorshajtásos témánkat, boncolgassuk kicsit a felelősség kérdését, illetve ismerjük meg alaposabban a Véda rendszert!

 

Korábbi írásunkban dr. Dózsa Ernő ügyvéd Úr részletesen elemezte a hazai mobil sebességmérési gyakorlat méréseit. Most egyrészt az objektív felelősség témájával folytatja – amely meghatározó fontosságú a bírság befizetésével kapcsolatban -, valamint röviden bemutatja a “rettegett” VÉDA rendszert is.

Magyarországon az objektív felelősség elvét 2008. január 1-én vezették be: a 410/2007. (XII.29.) Korm.r. volt az alapjogszabály, majd ezt a 2017. évi CXXV. törvény pontosította. Az elv a jármű üzemben tartójának és a gépjárművet éppen használó személynek (vagyis annak, aki a volán mögött vagy a motor nyergében ül) a felelősségét állapítja meg különböző közlekedési szabályszegések elkövetése esetén. Az objektív felelősséget azért vezették be, hogy a kiemelt súlyosságú és gyakran elkövetett szabálytalanságokat minden esetben szankció kövesse. Már nincs olyan, hogy a sofőr személyét valamilyen oknál fogva nem sikerül tisztázni és ezért nem lehet behajtani a büntetést. Hiszen éppen az ilyen esetben – ami korábban teljesen általános volt – lép életbe az objektív felelősség elve: a jármű üzemben tartójánál landol egy komolyabb összegű bírság. Vagyis valaki mindenképp megfizeti a szabályszegést – attól függetlenül, hogy ki vezetett. Ezt nevezik közigazgatási bírságnak, vagy a köznyelvben pénzbehajtásnak.

  • Kölcsönadtad a motorod és a haverod gyorsan ment vele? Te biztosan fizetni fogsz!

A jogszabályváltozás oka az volt, hogy korábban mindenki kibújt a felelősség alól azzal, hogy a járművet nem ő, hanem hozzátartozója vezette. A jog szerint hozzátartozónkra nem vagyunk kötelesek terhelő nyilatkozatot tenni, így könnyű volt kibújni a felelősség alól. Személyes véleményem, hogy ezzel a szabályozással átestünk a ló másik oldalára. Na de inkább nézzük magát a szabályozást!

Az Objektív Szabálysértési Felelősség

A 2008-ban hatályba lépett jogszabály alapján a gépjármű üzemben tartója felel azért, hogy:

  • a megengedett legnagyobb sebességet
  • a vasúti átjárón való áthaladást
  • a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseit
  • a járművel történő megállást és várakozást
  • az autópálya leállósávjának igénybevételét
  • a behajtási tilalmat
  • a kötelező haladási irányt
  • a természet védelmére vonatkozó előírásokat

a járművel betartsák.

 

Az üzemben tartó csak és kizárólag az alábbi két esetben mentesül a kiszabott közigazgatási bírság megfizetése alól:

  • ha járművét a szabályszegés időpontját megelőzően ellopták és ezt már jelezte a hatóságoknak; 
  • ha a gépjárművet az üzemben tartó a szabályszegést megelőzően másnak adta kölcsön, és erről mindkettőjük által aláírt, hivatalos dokumentum született, vagy azt a menetlevél igazolja.

Tehát ha valaki arra hivatkozik a közigazgatási eljárás során, hogy a járművet nem ő vezette, akkor csak a fenti feltételek teljesülése esetén mentesül a bírság megfizetése alól. Ha nem, akkor bizony ki kell fizetnie a bírságot az üzemben tartónak és/vagy a tulajdonosnak.

  • A VÉDA rendszer mérőhelyeit minden esetben tábla jelzi elő

Mivel tudjuk, hogy kevés a rendőr, ezért a tapasztalat az, hogy a rendőrség nem törődik az objektív felelősségi körön kívül eső gyorshajtásokkal, amelyek 100 km/óra alatt 15, e felett 20 km/óránál kisebb sebességtúllépésre vonatkoznak. Vagyis városban 65, országúton 105, autópályán 150 km/óra alatti sebességgel, 30-as táblánál 45-re lassítva, 60-asnál 75-tel haladva nagy eséllyel megúszhatják a gyorshajtók. Ráadásul ehhez jön még a 100 km/óra alatt 3 km/h a felett 3%-os tűréshatár, amit a rendőrök bekalkulálnak a készülék hibahatáraként. Ahhoz, hogy megbüntessék a városban 65, országúton 105, autópályán 150 km/óra alatti sebességgel közlekedőket, meg kellene állítaniuk a helyszínen az autóst és a motorost, elismertetni a felelősséget, vagy egy kevés sikerrel kecsegtető levelezésbe bonyolódhatnak. Aki ennél gyorsabban megy, az viszont biztosan számíthat a minimum 30 ezres csekkre. 

Mi NEM tartozik az objektív felelősség hatálya alá?

Ennek is van neve, méghozzá úgy hívják, hogy szabálysértési eljárás. Ezeket jelenleg a Szabálysértésről szóló 2012. évi II. törvény szabályozza. Szabálysértésről beszélünk az ezen jogszabályban leírt esetekben. Egyszerűbben: ami nem tartozik az objektív felelősség alá, azokban az esetekben a rendőrség kiküldi a jármű rendszáma alapján a tulajdonosnak, hogy az adott autóval vagy motorral szabálysértést követtek el, amely alapján eljárást kívánnak kezdeményezni a járművet vezető ellen, és nyilatkozzon, hogy ki vezette azt. Bevallhatjuk, hogy ki vezetett, de akkor sem szegünk törvényt, ha máshogy cselekszünk.

  • Közel érve magad is ellenőrizheted, melyik kamera mér sebességet. Ahol nincs infra, az nem

A kiküldött nyilatkozatban rengeteg jogszabályi figyelmeztetés olvasható, de egy közülük nagyon-nagyon fontos, miszerint: önmagára vagy hozzátartozójára senki sem köteles terhelő vallomást tenni (Szabstv. 60.§) A rendőrség által kiküldött iratra írjuk nyugodtan, hogy: “élni kívánok a 2012. évi II. tv. 60.§ foglalt mentességi jogommal, így a nyilatkozattételt megtagadom”. Fontos, hogy nyilatkozattételi kötelezettségünk van, ellenkező esetben pénzbírság járna, ha ezt nem küldjük be. Mit fog ekkor tenni a szabálysértési hatóság? Megszünteti az eljárást, mert nincsen olyan személy, akit eljárás alá lehetne vonni – a szabálysértő által elkövetett cselekmény pedig nem tartozik a közigazgatási bírság (objektív felelősség) hatálya alá, mert – például – nem volt akkora mértékű a sebességtúllépés.

Mi is az a VÉDA rendszer?

Ez a rendszer egy radaros mérésen alapuló traffipax rendszer. Gyakorlatilag fixen telepített, táblával előrejelzett mérőhelyek, amiket csak a vak nem vesz észre. A rendszer alkalmas az objektív felelősség alá tartozó szabályszegések és a szabálysértések regisztrálására is. Főleg a gyorshajtások regisztrálására használják, de a szabálytalan sávváltást és a megfordulásokat is felismeri, ezekre már mennek a bírságok. Állítólag a rendszer alkalmas a mobiltelefon, be nem csatolt biztonsági öv, lejárt műszaki vizsga felismerésére is, azonban ezeket még nem szankcionálja, vélhetően hiányzik az akarat a szoftver megvásárlására. Fontos azonban, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a fixen telepített traffipax előtt 150 méterre előrejelző táblát kell kihelyezni, azaz ahol ilyet nem láttok, az nem VÉDA kapu, csupán úthasználati jogosultságot figyelő kamera.

  • A hazánkban felállított kapuk nagy része nem tartozik a VÉDA rendszerébe

A jelen írás a rendelkezésre álló jogszabályok és szakirodalom alapján készült, annak tartalma csak tájékoztató jellegű. Amennyiben bármilyen közlekedési ügyben jogi segítségre van szükséged, a Dr. Dózsa Ernő Ügyvédi Iroda készséggel áll rendelkezésedre.

Átvett cikk, forrás: https://onroad.hu/2020/07/18/a-veda-rendszer-es-az-objektiv-felelosseg-temaja/?fbclid=IwAR27-GrjnHX5OkVOF0BfrmWVKBpXj0DGd_TDGjGDcZWBPxMOitB4MMtZa6Q

szerző: enfield

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (neopren)
12.900 Ft

PMJ Café Racer férfi motoros farmer

PMJ Café Racer férfi motoros farmer
79.500 Ft 68.990 Ft

IDI Stripes nyitott bukósisak matt fekete/fehér

IDI Stripes nyitott bukósisak matt fekete/fehér
59.900 Ft 29.900 Ft

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)

Premier Genius U8 felnyitható motoros bukósisak U8 (fényes fehér)
69.900 Ft 39.900 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
69.900 Ft 44.900 Ft

SKA-P 1WH Wolli nyitott fényes fehér bukósisak

SKA-P 1WH Wolli nyitott fényes fehér bukósisak
22.900 Ft 16.900 Ft

Premier Phase QX9 zárt motoros bukósisak

Premier Phase QX9 zárt motoros bukósisak
47.900 Ft 29.900 Ft

KBC VR3 zárt bukósisak (ezüst)

KBC VR3 zárt bukósisak (ezüst)
49.900 Ft 24.900 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
42.900 Ft 29.900 Ft

Five Globe woman női motoros kesztyű

Five Globe woman női motoros kesztyű
19.900 Ft 13.900 Ft

Zandona Netcube lágy endurós térdvédő 3277

Zandona Netcube lágy endurós térdvédő 3277
16.900 Ft

Asesso rövid arcmaszk

Asesso rövid arcmaszk
3.990 Ft

Ecooter E1S elektromos robogó

Ecooter E1S elektromos robogó
1.030.000 Ft 999.000 Ft

Eladó Vespa ET4 125 Leader 2002-es évj.

Eladó Vespa ET4 125 Leader 2002-es évj.
419.000 Ft 399.000 Ft

Premier Free Evo U8 nyitott bukósisak

Premier Free Evo U8 nyitott bukósisak
59.900 Ft 39.900 Ft

Premier Angel U9BM zárt motoros bukósisak

Premier Angel U9BM zárt motoros bukósisak
89.900 Ft 49.900 Ft

Premier Monza MT2 zárt motoros bukósisak

Premier Monza MT2 zárt motoros bukósisak
64.900 Ft 44.900 Ft

Premier Trophy U17 zárt retro bukósisak

Premier Trophy U17 zárt retro bukósisak
99.900 Ft 89.900 Ft

CGM 508A Berlino fényes fehér felnyitható bukósisak napszemüveggel

CGM 508A Berlino fényes fehér felnyitható bukósisak napszemüveggel
54.900 Ft 44.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
149.900 Ft 124.900 Ft

Premier Hyper U9BM zárt bukósisak

Premier Hyper U9BM zárt bukósisak
109.900 Ft 94.900 Ft

Spidi Perfetto racing protektoros textilkabát

Spidi Perfetto racing protektoros textilkabát
49.900 Ft 19.900 Ft

Jollisport X-Road Adventure 3 rétegű motoros túrakabát (világos szürke)

Jollisport X-Road Adventure 3 rétegű motoros túrakabát (világos szürke)
89.900 Ft 79.900 Ft

Jollisport Arthur nyári motoros dzseki

Jollisport Arthur nyári motoros dzseki
45.900 Ft 35.900 Ft