Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Hírek / Fékbetétek cseréje - Elég vastag?

Ha az utolsó őszi kirándulásnál a fék már csak tessék-lássék működött és tésztásnak érződött, akkor itt az ideje, hogy a téli szünetben nekilássunk az átvizsgálásának. 

feknyereg_2.JPG

 

A legfontosabbak
1.) A fékbetéteket mindig párosával és kerekenként cseréljük!
2.) Egy fékbetétkészlet általában tárcsánként két darabból áll. Csak egyes esetekben szerelnek kisméretű, egydarabos fékbetéteket, tehát fékdugattyúnként egy betétet – ezekből féknyergenként akár hat is lehet.
3.) Soha ne használjunk eltérő vastagságú, különböző életkorú vagy különböző gyártóktól származó fékbetéteket egy féknyeregben! Ez az első kerék dupla féktárcsájára is érvényes: jobb és bal oldalon csak azonos típusú, egyforma menetteljesítményű darabokat szabad alkalmazni.
4.) Ha a régi fékbetétek hátoldalára lyukacsos tárcsát, acél- vagy teflonlemezt szereltek, akkor ezeket letisztítva, ugyanabban a helyzetben kell az új betétekre rögzíteni. Ezek távol tartják a fékezéskor keletkező hő egy részét a fékdugattyúktól és ezáltal a fékfolyadéktól.

Jó tanács: ha nem akarunk eredeti fékbetétet használni, akkor először kérdezzük a márkakereskedőt, aki megfelelő információt tud adni az alkalmazható fékbetétekről. A Motorrevü tesztjei is segítséget adhatnak a választásban.

Az erősen elkoszolódott fékbetéteket, amelyeket ráadásul már rég nem vettünk igénybe, vagy éppen egy balesetes motorból származnak, szintén ki kell cserélni.

Bár a fékbetétek cseréjéhez a féknyerget általában nem kell kiszerelni, ajánlatos mégis megtenni, mivel a féknyereg belseje ilyenkorra már gyakran alapos tisztítást igényel.

 

Ötletek a tisztításhoz

A féknyerget és a tárcsát soha ne tisztítsuk olajjal vagy olajsprével, kizárólag speciális féktisztító anyaggal dolgozzunk! A féktisztító agresszív és ártalmas az egészségre, ezért mindig csak jól szellőző helyiségben használjuk! Ne dohányozzunk munka közben, ne spricceljük a bőrünkre vagy a szemünkbe, és kerüljük el gőzeinek belélegzését! A folyamat során a beszórandó féknyereg környezetét nagy felületen takarjuk le!

A féktisztítót takarékosan, célzottan alkalmazzuk! A szórófejet irányítsuk közvetlenül a megtisztítandó helyre, és röviden nyomjuk meg! Az alkatrészeket befújás után azonnal pucoljuk át! Ehhez nem szöszölő rongyot és egy kis kefét használjunk! A féknyerget ne fújjuk ki túlságosan nagy nyomású levegővel! Ha már egyáltalán ilyennel dolgozunk, akkor csak módjával és kizárólag célzottan alkalmazzuk, mert a fékpor ártalmas az egészségre!

 

 

A fékbetét cseréje

A motorkerékpárt állítsuk középtámaszra vagy bakoljuk fel biztonságosan! Figyelem: a fékkart soha ne húzzuk be, ha a féknyerget és/vagy a fékbetétet már kiszereltük! Ilyenkor ugyanis a dugattyúk akadálytalanul mozoghatnak, és csak nehezen tudjuk majd őket visszatuszkolni a féknyeregbe. Szerencsétlen esetben teljesen ki is csúszhatnak furatukból.

 

 

Ötlet: ha a régi fékbetéteket kivettük a féknyeregből, és a dugattyúk kissé kimozdultak, a nyerget gondosan tisztítsuk meg! A dugattyúkat csak ez után nyomjuk vissza a furatukba, hogy helyet csináljunk az új fékbetéteknek. 
 

1.) Fékbetétrögzítő csap (A): a fékbetéteket a féknyeregben egy csap tartja megfelelő pozícióban. Ezt egyszerűen bedugják vagy becsavarozzák, és minden esetben biztosítják az ellen, hogy magától kicsússzon vagy kicsavarodjon. Ezt a biztosítékot a rögzítőcsap kiszerelése előtt el kell távolítani. A biztosíték lehet egy pecek, amelyet csak ki kell húzni, egy hernyócsavar, amelyet ki kell csavarni vagy egy kis biztosítókorong, amelyet le kell húzni. A legjobb, ha új fékbetétek vásárlásakor rögtön új biztosítópecket vagy korongot is veszünk, mivel a régiek gyakran már kilazultak – a csavart ezzel szemben használhatjuk tovább.
2.) Ha a rögzítőcsap csak egyszerűen be van dugva, akkor óvatosan üssük ki a helyéről egy pöcökkel! A pöcköt helyezzük a rögzítőcsap közepére, és rövid, könnyű ütésekkel üssük ki a helyéről! Ha a csap csavaros, akkor csavarozzuk ki!
3.) A fékbetétet húzzuk ki a helyéről!

Fékbetét beszerelése
Figyelem: soha ne dugjunk a féknyeregbe éles vagy hegyes eszközt, pl. csavarhúzót, mert könnyen megsérthetjük vele a dugattyú felületét.

 

 

1.) Azért, hogy helyet csináljunk az új, vastag fékbetétnek, a régit újra toljuk bele a résbe, kézzel tartsunk neki ellen, hogy ezáltal a fékdugattyú visszanyomódjon a furatába. Ennek kézzel is sikerülnie kell, ne használjunk hozzá fogót vagy egyéb szerszámot! Amikor visszanyomjuk, a fékfolyadéktartályban megnő a folyadékszint, ezt kísérjük figyelemmel! Ha eléri a tartály peremét, akkor egy fecskendővel szívjunk le valamennyit a folyadékból.

Figyelem: a fékfolyadék agresszív és egészségre ártalmas, ezért ügyeljünk arra, hogy ne kerüljön a testünkre, de tartsuk távol lakkozott felületektől és műanyagoktól is! Dolgozzunk kesztyűben! A lecsöpögött folyadékot bő vízzel öblítsük le!
2.) Kenjünk egy kevés rézpasztát vagy speciális fékzsírt a hordozólemez hátoldalára, valamint a féknyereggel érintkező élekre!

 

 

3.) Ellenőrizzük, hogy a fékbetét rugója a féknyereg belsejében a megfelelő helyre került (D): feszesen kell ülnie, és a belekarcolt nyílnak (amennyiben van ilyen) a kerék forgási irányába kell mutatnia.
4.) A fékbetétet dugjuk bele a nyeregbe!
4.1.) Egyes esetekben a fékbetétek egy vagy mindkét oldalon egy horonyba csúsznak bele. Mindenképpen ügyeljünk arra, hogy a fékbetét a horonyban megfelelően a helyére kerüljön.

5.) A fékbetét rögzítőcsapját a külső furaton át dugjuk bele a féknyeregbe (ha a fékbetétrugó kívül a fékbetéten van: a nyílnak a menetirányba kell mutatnia). A csap menjen át a fékbetétek és a fékbetétrugók furatain, egészen a féknyereg másik oldaláig. Ha a csap csavaros, akkor csavarjuk be a helyére!
6.) Csavarjuk be a hernyócsavart és kontrázzuk le a rögzítőcsap fejénél, vagy dugjuk bele a biztosítópecket, vagy a korongot pattintsuk bele a horonyba!

 

 

7.) A fékkar pumpálásával építsük fel a nyomást a rendszerben, míg az új fékbetétek rásimulnak a tárcsára! Ellenőrizzük a fékfolyadékszintet, és töltsünk utána, ha szükséges (a specifikációt nézzük meg a kezelési kézikönyvben)! A fék csak egyértelműen érezhető nyomáspont esetén üzemkész!


A fékbetétek „bejáratása”
Az új fékbetéteket sohasem tehetjük ki már az első fékezéskor maximális terhelésnek, gondosan, érzéssel be kell járatnunk őket! A bejáratási időszak 100–150 kilométer. Ez alatt az idő alatt a féket nem szabad hosszabb ideig „csúsztatni”, fékezzünk röviden és határozottan!

A féket a „motor ellenében” sem szabad bejáratni, ez árt az új betéteknek: felületük felmelegszik és üvegesedik. Minden fékezés után igyekezzünk elegendő időt hagyni a fékbetéteknek arra, hogy kihűljenek!

Ha egy mód van rá, a bejáratási időszakban kerüljük a hosszú fékezéseket, ha azonban a forgalom miatt mégis erre kényszerülünk, akkor egy hosszabb, erőteljes fékezés után megálláskor azonnal engedjük fel a féket, ne tartsuk behúzva!

Kis idő elteltével a fék egyre jobban fog, az érzés megfelelően transzparenssé válik. Ilyenkor a fék már a megszokottak szerint használható.

 

forrás: http://www.motorrevu.hu/beszamolo/muhely_fekbetet_csere

 

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
19.990 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
79.900 Ft 29.900 Ft

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő
56.900 Ft 39.990 Ft

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak
35.900 Ft 29.990 Ft

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm
4.990 Ft

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki
89.900 Ft

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel
114.900 Ft 89.990 Ft

Premier Dokker U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Dokker U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel
59.990 Ft

CGM 801E EBI Basic fekete sí, snowboard, kerékpár e-bike bukósisak

CGM 801E EBI Basic fekete sí, snowboard, kerékpár e-bike bukósisak
24.900 Ft 19.990 Ft

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak
79.490 Ft 49.900 Ft

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak
69.990 Ft

Premier Genius EVO U9BM matt fekete felnyitható bukósisak

Premier Genius EVO U9BM matt fekete felnyitható bukósisak
79.990 Ft 69.990 Ft

Premier Discovery GL13 crossover bukósisak

Premier Discovery GL13 crossover bukósisak
139.900 Ft

Helmo Fuoriporta gyöngyhéz fehér nyitott bukósisak

Helmo Fuoriporta gyöngyhéz fehér nyitott bukósisak
34.900 Ft

CGM 261 Mini nyitott gyermek bukósisak rózsaszín, lila fehér

CGM 261 Mini nyitott gyermek bukósisak rózsaszín, lila fehér
49.990 Ft 44.990 Ft

CGM 261 MINI nyitott gyermek bukósisak kék/fehér

CGM 261 MINI nyitott gyermek bukósisak kék/fehér
49.990 Ft 44.990 Ft

Motobatt mini akku töltő 12V 1A

Motobatt mini akku töltő 12V 1A
9.900 Ft

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.
69.900 Ft 49.990 Ft

Macna motoros bőrnadrág: Element

Macna motoros bőrnadrág: Element
69.900 Ft 49.990 Ft

Belstaff Crystal Palace női motoros bőrzseki (mahagóni)

Belstaff Crystal Palace  női motoros bőrzseki  (mahagóni)
425.000 Ft 149.900 Ft

Belo Rush protektoros motoros farmer nadrág

Belo Rush protektoros motoros farmer nadrág
49.900 Ft 44.900 Ft

Jollisport Mach légáteresztő nyári motoros kabát, fekete

Jollisport Mach légáteresztő nyári motoros kabát, fekete
59.900 Ft 49.900 Ft

Belstaff Trialmaster Pro fekete wax cotton motoros kabát (CE tanusítvánnyal)

Belstaff Trialmaster Pro fekete wax cotton motoros kabát (CE tanusítvánnyal)
269.900 Ft 215.900 Ft