Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Hírek / Ölbei-Pannonia P20 R

Nem kis meglepetéssel ért véget a múlt évi Nemzetközi Magyar Oldtimer Bajnokság. A 350-es kategória két utolsó versenyét fölényesen megnyerte az újonc Frecska Gábor - Pannonián! A technikás és lassú Euro-Ringen ezt még arra lehetett fogni, hogy Gábor az MZ Kupán kellő mértékben edződött, több napot tesztelt, és a magas kormányos kialakítás itt kedvező. De két héttel később jött az igazi meglepetés: a Hungaroring hosszú egyenesén a Pannonia még idom nélkül is lépést tudott tartani a leggyorsabb 350-es Yamahával!

Ölbei László csak mosolygott, majd boldogan fogadta a szakma elismerését. Mert ő építette a világverő kéthengerest, és evvel a 37 éves celldömölki idealista megvalósított egy régi álmot. "Négy éves voltam, amikor apám először beindított előttem egy P20-ast. Evvel egy életre meg lettem fertőzve, és azóta is kiver a frász, ha hallom egynek a hangját. Tizennégy évesen végigdolgoztam az egész nyári szünetet, és ebből meg tudtam venni első saját P20-asomat. Akkoriban nem értek sokat, már csak kevesen foglalkoztak velük, mindenki átnyergelt MZ-re. Utána volt még kilenc ilyen gépem, volt hogy hat egyszerre. Építettem egy háromhengerest is. De aztán alkatrészhiány és a katonaság miatt abbahagytam az egészet. 
 

Ölbei-Pannónia P20 R
Összetéveszthetetlenül Pannónia, de olyan, amiről akkoriban csak álmodtak

Jött több nyugati motor, majd 2001-ben úgy döntöttem, ismét építek egy P20-ast, de már a mostani lehetőségekkel. 2004-ben Ausztriában dolgoztam karosszérialakatosként, és Bécsbe is evvel a motorral jártam. Nem kicsit csodálták ott meg.

Aztán hallottam, hogy a kunmadarasi 24 óráson kétszer is megnyerte egy P20-as az abszolút értékelést. Gondoltam, ez nem lehet valami nagy verseny, ha egy Pannonia tud nyerni. Elmentem megnézni a következő 24 órást és igencsak meglepődtem, mit tud Frecska Jani Pannoniája. Miután megismertem őt, sokat beszéltünk a megoldásokról és a lehetőségekről, és akkor elhatároztam hogy építek én is egy P20-ast, de még nagyobb ráfordítással. Először finomítottam az utcai P20-asomon, majd elindult vele Kozma Tomi Bábolnán és Tiszacsegén. A széria kategóriában még Martin Loicht DS7-es Yamahája sem volt ellenfél!

Aztán nekifogtam a megálmodott versenygépnek. Be tudtam szerezni az egykori kísérleti osztálynak készült alumínium hengerpár nyersöntvényét, melyeket már négy felömlőre szántak. Csináltam hozzá perselyeket, és kialakítottam benne a vezérlést úgy, ahogy azt jónak tartottam, és Viseco dugattyúkkal párosítottam az egészet. Kutrik Zsombor készített hozzá kipufogókat, a másik oldalra feltettem két 28-as Dellorto karburátort és gyártottam alumínium lemezből egy kellő méretű légszűrőházat.
 
Ölbei-Pannónia P20 R
Négy felömlős aluhengerek: sok munka volt a nyersöntvényből kialakítani, de a teljesítmény magáért beszél

Frecska Jani már régóta készít P20-as főtengelyt Prox csapágyakkal és hajtókarokkal. Sokat beszéltünk róla, a sonkákat hogyan lehetne jobb anyagból elkészíteni. Ezeket a zirci Wittman Istvánnal valósítottam meg, de már a motor többi részéhez is volt elképzelésem, ehhez szintén ő készítette el a gépmunkákat.

Így teljesen újraszerkesztettem a váltót. Hat sebességgel, de úgy, hogy beleférjen az eredeti házba. Két pálya és három villa kapcsolja. A kuplung szintén saját konstrukció. Az eredeti dinamós és megszakítós gyújtás helyett 150 wattos WAPE generátort és CDI gyújtást szereltem fel, hogy az egész ne hevüljön túl, hűtőlyukakat fúrtam a fedélbe. Sokat kísérleteztünk a beállításokkal, most 6500 és 11 000 között van használható teljesítmény.
 
A futóműbe elöl Yamaha RD 350 YPVS villa került, hátra erősített lengővilla MZ gátlókkal, elöl Nyitray-féle fék lett befűzve. A motorblokk felfüggesztést meg szilentblokkosra alakítottam át.
 
Ölbei-Pannónia P20 R
Sok apró finomság: szilentblokkos motorfelfüggesztés, rugókkal rögzített kipufogók, hűtőfuratuk a gyújtásnak 

2007 júniusában, Bábolnán ment a motor először, és Frecska Gábor, Jani fia azonnal nyert vele. De a 24 órásra vissza kellett alakítani, mert ott csak megszakítós gyújtással, öntöttvas hengerekkel, eredeti váltóval, karburátorral, gátlókkal és kerekekkel indulhattunk. Holtversenyben voltunk az élen Frecskáékkal, amikor éjjel a halálos baleset miatt beszüntették a versenyt.

Ezután ismét visszaalakítottam a verseny változatra, és Gábor elindult vele az Euro-Ringen és a Hungaroringen. Az ottani sikerek után fejlesztem a motort tovább, a következő a fix helyett változó időpontos gyújtás lesz. Szeretnénk a jövő szezonban végigcsinálni a bajnokságot, és ha lehet az Alpok-Adria bajnokságot is. De ahhoz még támogatókra lenne szükség, mert a saját anyagi lehetőségemet ez felülmúlja.
 
Ölbei-Pannónia P20 R
Finomítás a végletekig: rezonátorcső karbon hangtompítóval, erősített lengővilla, könnyített lánckerék


Avval teljesülne be igazán az álmom, ha az olasz és a japán motorok ellen is tudna diadalmaskodni nemzetközi szinten a Pannonia, és evvel meg tudnám hálálni a kitartást azoknak, akik támogattak, és a családomnak, melynek annyira sokról le kellett mondania a megszálltságom miatt."

forrás: http://www.motorrevu.hu/beszamolo/alommotor_olbeipannonia_p20_r

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak gyöngyház fehér/fekete

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak  gyöngyház fehér/fekete
86.990 Ft

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér

Momo Fighter Evo nyitott bukósisak matt fekete/fehér
86.990 Ft

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő

Stylmartin Sunset Evo nyári motoros cipő
54.900 Ft

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér

CGM Nevada nyitott motoros bukósisak, fényes fehér
37.990 Ft 29.900 Ft

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral

Five Globe nyári motoros kesztyű protektorral
19.900 Ft 15.900 Ft

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage U9BM nyitott motoros bukósisak
84.900 Ft

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak

Premier Vangarde Star Carbon BM nyitott bukósisak
124.900 Ft 99.999 Ft

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral (matt) nyitott bukósisak

Momo Fighter Evo Titanio fekete dekorral  (matt) nyitott bukósisak
86.990 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 8 BM nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Star 9BM nyitott motoros bukósisak
89.900 Ft 75.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
86.990 Ft

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Cool PX9 BM nyitott bukósisak napszemüveggel
52.990 Ft 39.900 Ft

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage Evo BOS BM nyitott bukósisak
104.900 Ft 79.900 Ft

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak

Premier Jet Vintage CK Black nyitott motoros bukósisak
79.900 Ft

Helmo Turbine nyitott bukósisak gyöngyház fehér

Helmo Turbine nyitott bukósisak gyöngyház fehér
55.900 Ft

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák

T.J Marvin Way B14 vízálló hátizsák
25.900 Ft

Stylmartin Continental motoros bőrcsizma (antique red)

Stylmartin Continental  motoros bőrcsizma (antique red)
116.900 Ft 99.999 Ft

Stylmartin Jack café racer motoros cipő

Stylmartin Jack café racer motoros cipő
69.900 Ft

Premier Devil Carbon zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Devil Carbon zárt bukósisak napszemüveggel
174.900 Ft 129.900 Ft

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak

Premier Jet Vintage EVO Carbon nyitott bukósisak
94.900 Ft

Premier Hyper carbon zárt bukósisak

Premier Hyper carbon zárt bukósisak
174.900 Ft 174.900 Ft