Itthon egyáltalán nem használhatunk robogókat és motorokat szmogriadó idején, pedig a napnál világosabb, hogy a 2-3 literrel elpöfögő, Euro4-es és Euro5-ös járgányok sokkal kevésbé szennyezőek, mint a háromszor-négyszer többet fogyasztó autók. Ezzel szemben Európa nyugati felén már kezdik megérteni, hogy ha mindenki motorra vált, és megszűnnek a torlódások, akkor tisztábbak, élhetőbbek lesznek a városok.
Hiába zaklattuk kérdéseinkkel a Közgyűlést, ez mit sem változtatott azon, hogy Karácsony Gergely beadványa nyomán kitiltották az összes kétkerekűt Budapest útjairól szmogriadó idején. Hiába érveltek azzal, hogy a motoroknak nincs környezetvédelmi besorolása, ezért nem megállapítható, hogy mennyire szennyezőek, hiszen az évjáratból egyértelműen kiderül, hogy Euro 2, 3 vagy 4 minősítést kapott anno a masina.
Ha valaki kételkedne abban, hogy tényleg megéri így dönteni, annak íme, a friss francia példa…
Párizs döntött: kitiltja az öreg autókat, a motorok maradhatnak
Ezzel szemben pont fordított logikát követnek a francia döntéshozók, akik nemrég bejelentették, hogy két hónap múlva – egészen pontosan 2019. július 4-én – életbe lép az új környezetvédelmi rendelet, és ennek értelmében
hétköznap reggel és este nyolc között csak a 2009 utáni dízel autók, a környezetbarát benzinesek és a 2004 után gyártott motorkerékpárok hajthatnak be a nagyvárosba.
Ez azonban csak a kezdet, ugyanis öt év múlva már csak a 2016 utáni – tehát az Euro 4-es – motorkerékpárokat lehet használni Párizsban. Az intézkedéstől azt várják, hogy a csökkenő torlódások miatt „megéri” a kocsiknál jóval öregebb és az Euro-besorolás alapján szennyezőbb motorokat is beengedni a központba, hiszen összességében a kétkerekűek használata az egyik leghatékonyabb eszköz, hogy tisztábbá, élhetőbbé váljanak a városok.
Nyitókép: Hevesi Béni/Hegylakók Motoros Magazin
Átvett cikk, forrás: https://hegylakok.hu/2019/05/motorokkal-a-kornyezetbarat-kozlekedesert/