Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / BMW K 1300 R - Bajor bika

A szimmetria- és aszimmetriakedvelők két táborra osztják a világot. Kezdem gyanítani, hogy én az utóbbi csoportba tartozom, lévén a szinte tökéletesen szimmetrikus Brad Pitt nálam labdába sem rúg a felemásra sikeredett Johnny Depp mellett. A kutatók szerint a fajfenntartási ösztön miatt a szimmetrikust, azaz a hibátlant keressük. Ezzel szemben Japánban a tökéletességre való törekvést a szimmetria megtörésével jelenítik meg. A K1300R külseje ugyan erősen hasonlít 2005-ben bemutatott, 1200-as elődjére, még mindig döbbenetes hatást vált ki nézőközönségéből. Hogy szép vagy sem, folyamatos vita tárgya, és csak a két véglet létezik. Az aszimmetrikus jegyek között az első lámpatest épp csak a kezdet, felemás a műszerfal, egykarú a hátsó lengővilla, a blokk a jobb oldalon sokkal szélesebb a kiálló kuplungfedél miatt, de még a tanksapka sincs középen.

 

BMW K 1300 R

A BMW K szériája 25 éves. Az évforduló megünneplése remek alkalmat adott a család megújítására. Idén három gép, a túrás K1300GT, a fullidomos sportmotor, a K1300S és tesztpéldányunk, a csupasz K1300R lett még férfiasabb: lökettérfogatuk 1157 cm³-ről 1293 cm³-re duzzadt. A teherviselő elemként is funkcionáló, extrém módon, 55 fokban előredöntött állapotban beépített blokk hengereinek furata 1 mm-rel nőtt, míg a löket 5,3 mm-rel lett hosszabb. Első ránézésre elég furán hat, de előnye, hogy így igen alacsonyra tudták beépíteni, ezért maradt elég hely a 19 literes üzemanyagtanknak, a 10 literes légszűrőnek és a 46 mm-es injektorsornak. A plusz 136 cm³ – no meg egy csomó alkatrész áttervezése, optimalizálása – brutális változásokat hozott. Csúcsteljesítménye 10 egészséges ló erejével veri elődjét, ráadásul a teljesítménymaximumot 1000 1/min-mal hamarabb éri el. Egy naked motortól egészen elképesztő szám a 173 lóerő. (A 2007-es Honda Fireblade 172 LE-re volt hitelesítve!) A 140 Nm-es nyomatékhegy 8250 1/min-nél csúcsosodik. 2000 és 8000 között 10%-kal több nyomaték áll rendelkezésre, mint elődmodelljénél, 3000-es fordulaton már 100 Nm-rel tol! Az S-hez képest rövidebb áttétele miatt még brutálisabbnak hat a teljesítmény már alaphasználat esetén is – nem is kell a végleteket feszegetni –, mindez csodás hangtól kísérve. Az új, rövidebbre csapott (így is BMW-sen méretes) kipufogódob elé épített csappantyú a zajterhelés kordában tartásáért felelős, míg magasabb fordulaton élvezhető a mélyről előtörő hang. Egy kis kritika az új erőforrással szemben: magas fordulaton érezhető egy kis vibráció, nem bosszantó mértékű, de azért ott van. A fogyasztás kellemes meglepetés: a teszt alatt 5,6 litert tankoltam 100 km-re.
 
BMW K 1300 R

Az 1200-as ős kritizált váltója sokat finomodott. Alacsony fordulaton a kapcsolás ugyan elég zajos még mindig, de rövidebb úton jár a váltókar, és tesztmotorunk egy igazi meglepetést is rejtegetett: extralistája tartalmazta az annak idején a HP2 Sporton bemutatott elektronikus váltóasszisztenst. A váltókarra épített elektronika a pedál emelését érzékelve megszakítja a gyújtást, így gázvisszavétel és kuplunghasználat nélkül egészen finoman csusszan át a váltó a következő, magasabb fokozatba, miközben fordulatszámejtés nélkül egy mozdony erejével húz a motor. Használata kis megszokást is igényel, ha visszaengedjük a gázt, akkor nem működik a kapcsolás kuplungolás nélkül, miután ráéreztem, már nem győztem eleget használni. Borsay Szabolcs ugyan egy kicsit panaszkodott, szerinte a gyújtáslevétel ideje egy hangyányit hosszabb, mint kéne, ezért egykerekezés közben felváltáskor leejti az orrát a motor.

BMW K 1300 RA Duolever–Paralever párosítás már ötéves a BMW-nél. A megoldás előnye, hogy a villa csak minimálisat bólint fékezéskor, amikor a kanyarba befelé fékezünk, ennek köszönhetően sem a tengelytáv, sem a súlypont nem változik lényegesen. Szokni kell az tény, de ha sikerül ráállítani az agyat, akkor élvezni fogjuk másságát. Ezzel szemben a kardánnak egyszerűen nincs érezhető mellékhatása. Csak nagyon kellemes, hogy nem kell láncra, láncsprére meg szappanra költenünk. Az ESA (elektronikusan állítható futómű) is már a második, továbbfejlesztett változatánál tart. Ez fizetős extra, de aki a kényelem megszállottja, az értékelni fogja. Első lépés, hogy indulás előtt – járó motornál oldalsztenderen – beállítjuk az aktuális terhelésnek megfelelően, tehát hogy magunk, csomagokkal avagy másodmagunkkal indulunk-e útnak. A csillapítási értékeket már menet közben is állíthatjuk, komfort, normál és sport fokozatban. Általában a normál fokozat teljesen megfelelő volt, komfortba csak a rosszabb minőségű, hepehupás szakaszon váltottam. A kanyargós kergetőzésre a sport lenne ideális, de ahhoz sajnos a hazai utak minősége ritkán ad lehetőséget. A gombnyomásra ne drasztikus változásokra számítsunk, mindamellett érezhető a különbség az egyes fokozatok között.

A Roadster tengelytávja eddig sem volt rövid, most 1 mm-rel tovább növelte a BMW, amit a Duolever új alsó hosszlengőkara okoz, illetve meredekebb szögben áll az első villa. (61°-ról 60,4°-ra változott.) A szűkebb manőverekhez birkózni kell a K1300R-rel, de mégsem annyira fárasztó, hogy elvegye a kedvünket egy jó kanyargászástól, vagy kelletlen legyen a városi használata. A kormánylengés-csillapítót jól eldugták, az egyenes tartásában viszont észrevétlen segítsége jól jön. A futómű mellett a jó gumik is partnerek voltak a biztonságos úttartásban. A kerékcserélt tesztmotoron vadonatúj Pirelli Angel ST gumik őrködtek őrangyalként a tapadás felett. A BMW K1300R biztos lábakon áll akkor is, ha fékezni kell. Tesztmotorunkon az opcionális ABS rendszer legújabb inkarnációja alig érzékelhetően dolgozik.

Az EVO fékrendszer sajátossága, hogy az első fékkar használatával a hátsó fék is működésbe lép, miközben a hátsó fékpedálra lépve az függetlenül fékezi a hátsó féket. Az ABS-hez kapcsolható extra a kipörgésgátló, az ASC nyújtotta biztonság mellett a teszt során azt is élveztük, hogy kikapcsolható. A fémhálós fékcsövek alapból járnak.
 

A K1300R-en az általam legkedveltebb üléspozíció fogad. Minden kézre áll és van helyem bőven, kissé előredőlve markolom a széles kormányt. A könyököt szétvető, bulldogos testtartás a mozgalmas, városi közlekedési szituációknak kifejezetten kedvez. A tank felé elkeskenyedő, zselés töltetű ülésnek hála nem okoz gondot a biztonságos lábletétel, de igény szerint alacsonyabb ülés is rendelhető a BMW-hez – szerintem felesleges. A motor feltankolva 243 kiló, ami talán csak elsőre hangzik soknak, de az óriás csupaszok kategóriájában igencsak versenyképes. (A Suzuki B-King menetkészen 259 kg.) Kis gáz, és a tömeg már egyáltalán nem drámai. Szélvédelem hiányában a végsebesség itt lényegtelen, sokkal inkább fontos a nyomatékos alsó és középtartomány. Az erőforrás elemi erővel tol alulról, de a hirtelen gázmozdulatokra alacsony fordulaton kicsit bealszik a motor, mielőtt brutális erővel válaszol. Hihetetlen, de igaz: a BMW lecserélte védjegyének számító háromgombos irányjelző-kapcsoló rendszerét. Volt, hogy gyűlöltem, aztán megszoktam, most, hogy nincs, hiányzik. Ráadásul a cserealap se nem extravagáns, se nem kényelmes. Kesztyűben egyszerűen nem éreztem, hogy a rövid úton működő kapcsolónyelv kapcsolt-e, vagy sem, és erre nemcsak én panaszkodtam. Minduntalan a műszerfalra sandítottam, hogy villog-e a visszajelző.
 
BMW K 1300 R


A tesztmotor extráinak részét képezte a fedélzeti számítógép, amely kitölti adatokkal a méretes LCD kijelzőt. Az információáradat teljes, a hűtővíz hőmérséklete vagy a pontos idő mellett azt is leolvashatjuk az LCD-ről, hogy éppen hányadik fokozatban vagyunk vagy hogy az ESA-val milyen futóműbeállítást választottunk ki. A kilométer-számláló és a napi számláló természetes, emellett kiírja a tankban lévő üzemanyaggal megtehető távolságot, átlagsebességünket, az átlagfogyasztást, a guminyomást vagy hogy épp hány fok van. A rengeteg extra sajnos mind-mind növeli a motor amúgy sem alacsony, 4 118 000 Ft-os vételárát. Mire tesztmotorunk majdnem fullos felszereltségéhez eljutunk, épp túlszaladunk az 5 millión.



Összegzés:
A néhány napos teszt alatt mély és szenvedélyes kapcsolat alakult ki köztem és a melák német között. Brutális erő, jó futómű, furfangos külső és extrák garmadája. Ha nem is minden porcikája tökéletes, a szokásostól eltérő, zseniális ötletek értékelői higgadt nyugalommal könyvelik majd el vételárát.

forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/bmw_k_1300_r_teszt

  kiemelt ajánlataink

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
19.990 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
79.900 Ft 29.900 Ft

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő
56.900 Ft 39.990 Ft

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak
35.900 Ft 29.990 Ft

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm
4.990 Ft

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki
89.900 Ft

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel
114.900 Ft 89.990 Ft

Premier Dokker U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel

Premier Dokker U9BM nyitott bukósisak napszemüveggel
59.990 Ft

CGM 801E EBI Basic fekete sí, snowboard, kerékpár e-bike bukósisak

CGM 801E EBI Basic fekete sí, snowboard, kerékpár e-bike bukósisak
24.900 Ft 19.990 Ft

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak
79.490 Ft 49.900 Ft

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak
69.990 Ft

Premier Genius EVO U9BM matt fekete felnyitható bukósisak

Premier Genius EVO U9BM matt fekete felnyitható bukósisak
79.990 Ft 69.990 Ft

Premier Discovery GL13 crossover bukósisak

Premier Discovery GL13 crossover bukósisak
139.900 Ft

Helmo Fuoriporta gyöngyhéz fehér nyitott bukósisak

Helmo Fuoriporta gyöngyhéz fehér nyitott bukósisak
34.900 Ft

CGM 261 Mini nyitott gyermek bukósisak rózsaszín, lila fehér

CGM 261 Mini nyitott gyermek bukósisak rózsaszín, lila fehér
49.990 Ft 44.990 Ft

CGM 261 MINI nyitott gyermek bukósisak kék/fehér

CGM 261 MINI nyitott gyermek bukósisak kék/fehér
49.990 Ft 44.990 Ft

Motobatt mini akku töltő 12V 1A

Motobatt mini akku töltő 12V 1A
9.900 Ft

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.
69.900 Ft 49.990 Ft

Macna motoros bőrnadrág: Element

Macna motoros bőrnadrág: Element
69.900 Ft 49.990 Ft

Belstaff Crystal Palace női motoros bőrzseki (mahagóni)

Belstaff Crystal Palace  női motoros bőrzseki  (mahagóni)
425.000 Ft 149.900 Ft

Belo Rush protektoros motoros farmer nadrág

Belo Rush protektoros motoros farmer nadrág
49.900 Ft 44.900 Ft

Jollisport Mach légáteresztő nyári motoros kabát, fekete

Jollisport Mach légáteresztő nyári motoros kabát, fekete
59.900 Ft 49.900 Ft

Belstaff Trialmaster Pro fekete wax cotton motoros kabát (CE tanusítvánnyal)

Belstaff Trialmaster Pro fekete wax cotton motoros kabát (CE tanusítvánnyal)
269.900 Ft 215.900 Ft